Brev:
Vil ikke falde til ro
1. oktober 2005
Alder:
6 mdr.
Vil ikke falde til ro
Hej Helen
Så har jeg igen brug for et godt råd. Vores dreng, som nu er et halvt år har altid haft svært ved at falde til ro når han skal sove. Jeg har læst både godnat og sov godt samt the no cry sleep solution og vi har nærmest prøvet alt.
Det som virker bedst, er at følge et aftenritual slavisk. Derudover synes jeg ikke rigtig der er noget som virker. Jeg er enig i dig i, at børn ikke skal græde sig i søvn, så vi vil helst undgå godnat og sov godt. Dertil må jeg sige, at vi er ved at være godt trætte af at kæmpe med ham. Problemet er at han ikke selv kan falde til ro og han er lidt af en temperamentsfyldt lille dreng, så det ender tit ud i totalt hysteri og at han kaster sig rundt, uanset hvad man gør indtil han til sidst må bukke under.
Om dagen bliver han oftest kørt i søvn i vognen, men vågner så efter 45 min og kan ikke komme videre i søvnen. Dette resulterer så i en konstant træt dreng, som piver og brokker sig dagen lang og det kan han jo heller ikke være tjent med.
Da han var mindre kunne vi hjælpe ham videre ved at køre vognen, men det kan ikke længere lade sig gøre. Nu hvor vi går en tid i møde med dårligere vejr, ville det jo også være rart ikke at skulle ud og køre barnevogn i al slags vejr.
Om aftenen bliver han lagt i sin egen seng, som står ved siden af vores og hvor en af os lægger os sammen med ham. Også her har han svært ved at falde til ro, han ligger og græder og sparker vildt med benene. Hvis vi lægger ham på siden og holder ham der, kan han bedre finde ro, men det er ikke altid han accepterer dette i første omgang. Han nægter at blive puttet med sin dyne og bliver helt hysterisk, hvis vil lægger den over ham, så det må vi altid gøre, når han er faldet i søvn og flere gange i løbet af natten.
Jeg ved godt at babyer skal ligge på ryggen, men man er jo tilbøjelig til at ty til det der virker og jeg ville da heller kunne falde i søvn hvis jeg lå på ryggen. Eftersom han ikke sover særlig meget om dagen, er han jo dødtræt om aftenen, så han falder som regel om kuld efter 20 min, så det tager jo ikke evigheder, men vi er bare trætte af at det altid skal være en kamp at få ham til at sove og at han konstant er træt.
Han vågner som regel en del gange om aftenen og om natten men bliver så hjulpet videre ved hjælp af sut mm. Om morgenen vågner han ved 6 tiden og er bestemt ikke udhvilet, da han allerede der ligger og gnider sig i øjnene og det fortsætter så resten af dagen. Han spiser godt i løbet af dagen og får ikke mad om natten, så det er ikke her problemet ligger.
Jeg har også fået hans ører checket hos egen læge. Han er iøvrigt et meget aktivt og følsomt barn som reageres stærkt på lys, lyde og forandringer.
Hvordan lærer vi ham at falde til ro og komme videre i søvnen så han kan være mere oplagt i de vågne timer? Jeg har hørt om en kugledyne, som kan hjælpe børn med søvnproblemer. Kender du den?
Håber du kan hjælpe!
Hilsen
Sally