Svar: Godnat flasken
2. oktober 2005
Alder:
15 mdr.
Kære Bonnie
Det er rigtig at sundhedsstyrelsen anbefaler at man stopper med sutteflaske omkring 1 års alderen og i princippet kan man jo også sige at barnet her er stort nok til at kunne drikke mælk af en kop og dermed få sit mælkrebehov dækket af den vej. Problemet med flaskegivning hænger også sammen med sukkerindholdet i mælken og det faktum, at børn ofte ikke får børstet tænderne efter at have fået natflasken.
Det er dog også sådan at man jo skal se på, hvordan familien i det hele taget fungerer, og hos jer lyder det som om at flasken er blevet en del af jeres drengs putteritual og at han ved dette falder til ro og sover godt. Det er jo i sig selv vigtigt.
Jeg tænker at din dreng i løbet af de næste måneder bliver så gammel, at du når han er omkring 1½ år, kan begynde at ændre lidt på putteritualet. Stille og roligt kan du indføre at læse en godnat historie i stedet og samtidig skrue ned for mælkeindtaget i flasken. Langsomt vil I så nå frem til at han kan vælge om han vil have flaske eller historie og de fleste børn vil så selv vælge historien på et tidspunkt.
Der sker jo også det at flaskesutterne på et tidspunkt bliver for gamle og skal smides ud og denne handling kan du så tage ham med i. Han kan selv smide sutterne ud, og når I så når aften så er de jo væk.
Mit forslag er derfor at du stille og roligt begynder at indstille jer alle på at flaskegivningen skal holde op. Det skal være dig der styrer det, men på en rar måde for jer alle.
Held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske