Svar: Soverytme - 1 år.
2. oktober 2005
Alder:
12 mdr.
Kære Ditte
Som du selv så flot beskriver, så har din datter urolig søvn når hun i perioder udvikler sig mere eller anderledes end i andre perioder. Jeg er derfor slet ikke i tvivl om at din datters urolige søvn i øjeblikket hænger sammen med at hun er begyndt at gå og at verden omkring hende synes større. Det give hende mange flere oplevelser og de skal bearbejdes. Det sker i drømme, men også rent fysisk kan det give uro i kroppen, når man skal sove.
Samtidig fortæller du også at hun er forkølet og ikke har være så frisk på det sidste. Hvis man er tæt i næsen og får fornemmelsen af ikke at kunne trække vejret rigtig, så bliver man også træt og urolig og mere pylret. For at hjælpe på dette kan det være godt med lidt varm mælke eller te, som kan lindre og løsne lidt, men det kan også hjælep med lidt næsedråber og at hæve hovedegærdet på hendes seng. Læg evt. et par ringbind under hendes madras ved hovedenden, så hun komme til at ligge skråt.
Jeg synes ikke du skal ændre hendes soverytme (plan for dagen) lige nu hvor hun ikke er rigtig frisk. Men når hun får det bedre så vil det være oplagt at prøve om hun kan nøjes med 1-2 lure om dagen. Hendes middagslure bør udgøre 2-3 timer samlet og nogle dage vil hun måske kunne klare sig med en lang lur, andre dage med en kort og en lidt længere. Måden hun sover på om dagen kan også hænge sammen med hendes måde at sove på om natten og måden hun falder til ro på om aftenen.
Jeg ser et dilemma i at hun jo har brug for dig og trygheden du giver lige nu, fordi hun ikke er helt frisk og fordi hun er igang med et udviklingsspring, samtidig vil det være rigtig skidt at få vendt op og ned på det hele, så hun får for vane ikke længere at kunne falde i søvn selv, da hun jo har været så godt til dette.
Jeg forestiller mig at du måske kan sidde med hende ved siden af sengen, synge en sang for hende imens hun sidder der eller lignende og så prøve at putte hende før hun falder i søvn. Altså så hun får trygheden og bliver nusset godt, falder til ro, men så hun stadig oplever at skulle sove i sin egen seng og bibeholder at falde i søvn der.
I takt med at hun bliver ældre kan I så også ændre på ritualet med flasken og hun kan i stedet få læst en historie. Sutteflaske anbefales ikke efter 1 års alderen fordi børn her er i stand til at tage deres behov af en kop og fordi man ofte ikke får børstet tænder på børnene, efter de har fået godnat flasken. Der er meget sukker i mælk, som så kan give huller i tænderne. På sigt kunne overgangen måske være at få læst en pixiebog på skødet og blive puttet i sengen og få læst en pixiebog i sengen, herefter godnat.
Du skal således ikke ændre på det hele lige nu og her, men stille og roligt få ændret hendes putteritual til at være andet end flaske og dermed også en ny måde at gå i seng på. Stadig dog vigtigt at hun ikke glemmer at falde i søvn i egen seng, da det jo netop fungerer så godt.
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre frem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske