Brev:
Flytning til USA og institution
4. oktober 2005
Alder:
2 år, 6 mdr.
Flytning til USA og institution
Hej Helen
Jeg skriver til dig, fordi jeg har brug for et godt råd fra en prof!
Jeg er for små 4 uger siden flyttet til USA med min mand og to børn - Andreas på 2½ år og Benjamin på 8 mdr.
Mit spørgsmål handler om Andreas. Han har i dk været i dagpleje siden han var omkring 9 mdr. Det har ikke været nemt for ham og han var ulykkelig i de to første mdr (græd nærmest fra jeg gik til jeg kom igen). Vi fandt hen af vejen ud af, at dagplejeren og Andreas ikke helt passede sammen og vi fik flyttet ham. Her måtte vi igennem en mdr med tårer, men han blev tilsidst meget glad for at være der. Alt dette skete inden vi vidste, at vi skulle flytte til USA. To - tre mdr efter at Andreas var startet det nye sted flyttede vi.
Nu går mit spørgsmål på, om det er en god ide at sende ham i institution her, hvor han ikke kan noget af sproget eller om det vil knække ham? Han er en meget følsom fyr.
Hvis han skal lære sproget, og det skal han da helst, hvordan bærer jeg mig så bedst ad? Er det i virkeligheden at kaste ham ud i det (institution) eller vil du anbefale noget andet. Vi har talt med institutionen og de siger, at vi kunne starte med en ½ time uden mor og se hvordan det går, og at børnene ofte klarer sig bedst, når ikke mor er der! Vil du mene at det er rigtigt?
Jeg har i de sidste 3 uger haft begge børn hjemme, hvor vi har forsøgt at finde nogen til Andreas at lege med, men uden held. Nu kan man mærke på ham at han virkelig har brug for andre børn at lege med. De første to uger er gået med kulturchok både hos børnene og mig, men nu er vi kommet godt igennem det og synes vi har haft en rigtig god uge, men der mangler lige lidt socialt.
Hvad vil du råde mig til? Glæder mig til at høre fra dig.
Knus fra Tibert