Svar: Flytning til USA og institution
4. oktober 2005
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej Tibert
At skulle begynde i institution eller dagpleje er en stressfaktor for børn, og at flytte til et andet land, opleve kultur, sprog og alle andre forskelle er endnu mere stressfremkaldende. Alt i alt er det altså en lidt omtumlet tilværelse dine drenge har været i gennem på det sidste. Især for Andreas, som derudover er blevet storebror.
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at Andreas er en sund og fint udviklet dreng. Det er rigtig godt at I, i første omgang, fandt ud af at få ham flyttet og fik reageret på de signaler han viste jer. Men lige nu og her lyder det som om at han vil have godt af at vænne sig til det hele i mere roligt tempo.
I har kun været i USA i 4 uger og omveltningen er stadig stor. Jeg kan godt forstå at du gerne vil have, at der sker noget for ham, at han har nogen at lege med. Lige nu, tror jeg dog, det vil være fint nok for ham, at I tager på legepladsen sammen, går en tur på biblioteket, ned at handle eller laver andre ting. Måske findes der legestuer, som I kan besøge, hvor I kan møde andre børn og deres mødre et par gange om ugen. Altså et sted, hvor du også har mulighed for at få dig en omgangskreds. Et sted hvor I er sammen.
Mit umiddelbare råd er derfor at se tiden lidt an. Lad være med at forhaste jer, men prøv at nyde tiden I har sammen nu og prøv sammen at finde en ny rytme og rutine i hverdagen. Giv ham tid til at reagere, giv ham tid til at vænne sig til sproget og lad der komme ro på hjemme, så det er trygge og vante rammer, før han kastes ud i institution.
Jeg mener ikke der er noget vundet ved at sende ham i institution allerede nu. Han forstår intet af hvad de siger og hverdagen, rytmen, maden, reglerne, børnene - alt er forkert og anderledes end han er vant til. Hvis jeg var 2½, så ville jeg blive bange.
Håber du kan bruge mine tanker. Rigtig meget held og lykke med dem begge forsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske