Svar: Kost og natteflaske
4. oktober 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Marie-Louise
Hvor er det dejligt at Isabella er begyndt at interessere sig mere for jeres mad og dermed er klar til at komme igang med familiemaden. Det må hun meget gerne.
7 mdr gammel er der intet i vejen for at hun spiser samme mad som I andre og du må gerne krydre det. De mest almindelige kryderier tager hun ikke skade af at få, chili er måske lige i overkanten og det er rigtig at man skal være lidt varsom med salt, hvis I bruger dette meget. Lidt salt tager hun dog ikke skade af, således at forstå, at hvis I koger grøntsager i saltet vand, så må hun gerne få de grøntsager.
Hvis I har behov for at krydre maden ekstra meget, med f.eks. salt/peber/chili så kan man jo også gøre dette ved bordet, og på den måde kan I spise det samme.
Hvis hun har lyst til at spise selv, så prøv enten at give hende en gaffel i hånden, hvor hun kan få lidt mad på, eller prøv at lade hende sidde med stykker af mad i hånden. Lad hende endelig deltage så meget som muligt selv, hvis hun gerne vil det.
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at droppe den sene aftenflaske og så se om hun kan sove igennem. Hvis hun vågner i løbet af natten og er tørstig der, så kan hun få vand at drikke. Hun behøver ikke mælk om natten mere og deta t hun får vand, giver også plads til at hun så stadig kan spise morgenmad. At sove fra 19-06.30 er lang tid for hendes alder, men vand, hvis hun vågner er fint. Du skal således ikke vække hende, men give hende det, hvis hun vågner og er tørstig.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske