Svar: 14 mdr. smider mad på gulvet
5. oktober 2005
Alder:
14 mdr.
Kære Susanne
Det er helt almideligt at børn i 14 mdr´s alderen ikke kan finde ud af at spise med ske og det er nok her at problemet ligger. Din dreng er alt for lille til at kunne mestre dette og derfor havner maden alle mulige andre steder.
I stedet skal du udstyre ham med en gaffel og give ham mad, som kan spises enten med gaffel (måske skal du hjælpe ham med at få det fast på gaflen og han fører det selv til munden, måske lærer han sig hurtigt teknikken) eller mad som han kan spise med fingrene.
Det kan naturligvis fortsat være en god idé med havregrød eller lignende om morgenen, men der er intet i vejen for at du giver ham brød med smør, ost lidt marmelade eller lignende, så han i en periode får lov at spise selv. Maden i løbet af dagen skal være mad som I andre spiser og med mindre I får suppe, så spises den meste mad jo med kniv og gaffel.
Drop derfor skemaden og lad ham spise selv og se om ikke det ændrer lidt på det hele. Skemaden skal han nok være 16-18 mdr gammel før han kan mestre dette.
Du kan således ikke sætte grænser for ham, når han ikke har de alderssvarende muligheder for at spise pænere.
Held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske