Svar: Søvn - hvordan trappe hjælpen væk
4. november 2021
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.
Det er helt naturligt, at små børn får brystet, ligger tæt i favn, vugges i søvn osv. når det skal sove. Det lille barn finder naturligt ro på denne måde og det er trygt og dejligt. I takt med at barnet bliver ældre, så er det dog ofte en god idé gradvist at adskille bryst, favn og søvn, og lære barnet stille og roligt at forbinde sin seng med stedet, hvor de skal sove og også lære at falde i søvn uden brystet og uden bevægelse. Ikke fordi der er noget galt med at give masser af nærhed og tæt kontakt, men fordi de fleste af os på sigt gerne vil have, at barnet f.eks. skal kunne puttes i seng eller barnevogn eller også kunne puttes af andre end mor og dermed uden bryst...
Den bedste løsning er derfor, hvis man gradvist kan trappe hjælpen væk. Altså gradvist vænne barnet til, at det ikke behøver brystet i munden for at sove og gradvist vænne barnet til, at det ikke behøver blive vugget eller gået med, for at kunne koble fra og finde ro. I takt med at barnet bliver ældre, begynder at kunne drikke af en kop og spiser mere rigtig mad, så skal antallet af amninger naturligt skrues ned, og det betyder at man på den måde stille og roligt f.eks. kan sætte et mellemmåltid og lidt vand i stedet for brystet, når barnet skal sove.
I takt med at mængden af skemad om dagen øges og din datter bliver bedre til at drikke af en kop, så vil hun naturligt også skulle lære at sove om natten, uden at hun behøver brystet. Hun kan naturligt stadig have behov for at mærke dig, behov for nærheden og trygheden ved at du er tæt på, men det vil være rigtig godt, at hun ikke længere tilbydes brystet om natten. Igen en gradvis proces, hvor du f.eks. gradvist lirker brystet ud af munden på hende, samtidig med at du beroliger med kærtegn, stillingskift, en beroligende hånd, beroligende ord osv. som så tager mere og mere over imens at brystet forsvinder, og som også kan hjælpe hende videre i søvnen, når hun ikke længere ligger tæt med dig, men puttes i egen seng.
Når dette er sagt, så kan der jo være mange gode grunde til, at det ikke rigtig lykkes at få skruet amningerne ned eller få vænnet hende til at sove uden bryst og favn. Og så spiller hendes alder og udvikling også ind. Netop med den alder hun har nu, så kan det være rigtig svært at vænne hende til at sove på afstand af dig. Hun er i separationsfasen, og det betyder, at hun har rigtig meget brug for at mærke dig. Hendes behov for fysisk kontakt og nærhed vil være større nu, og hun vil også kunne søge brystet mere hyppigt. Separationsfasen dækker især over 8-10 måneders alderen, og det er derfor en rigtig svær alder at skabe nye søvnrutiner og vaner i. Derfor skal du forsøge at finde balancen mellem at give hende den nærhed, som hun søger, men samtidig også forsøge at indføre nogle rutiner, som kan fungere godt for jer fremadrettet. Så du i hvert fald ikke får skabt nogle rutiner nu, som du så skal væk fra om et par måneder, for så er du jo lige vidt :)
Det kan i denne alder være en god idé at indføre en aftenrytme, som ser således ud:
Aften 18: Aftensmad, spiser mere og mere familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være moset mad, men også mad i stykker - både små hapsere og også større stykker, som hun kan sidde og gumle på selv. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30 - det kan være en flerkornsgrød, mysligrød eller lignende lidt grovere grød. Vand eller mme af kop. Og får derefter børstet tænder, hvis hun har fået tænder.
Ammes (eller flaske) og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes eller drømmeflaske og sover herefter videre til næste morgen og hun begynder stille og roligt at skulle kunne sove uden mælk resten af natten og starte dagen med morgengrød.
Som du kan se, så er det en god idé at indføre et godnatmåltid nu. Det er med til at sikre, at hun er godt mæt, når hun puttes og dermed med til at sikre, at hun ikke vågner og søger brystet om natten, fordi hun reelt er sulten. Trygheden kan hun få via nærhed og tæt fysisk kontakt, men uden brystet i munden.
Og som det også fremgår af rytmen, så er aftensmad og godnatmåltid adskilt af et bad, der afsluttes med lidt babymassage osv. Badet vil være med til at skabe ro i hendes krop og det vil hjælpe hende med at kunne overgive sig bedre til søvnen, hvis det ligger ca. en times tid før putning og netop afsluttes med en godnatgrød. Badet kan altså, sammen med grøden, være med til at gøre, at du lettere vil kunne putte hende fra dig, når hun har fået sin mælk og så stå ved hende, holde hænderne beroligende på hende og med dine hænder hjælpe hende det sidste stykke vej ind i søvnen. Og på den måde lære hende at sove i egen seng...
For mange er løsningen dog også, at du lægger dig og ammer hende liggende i din seng. På den måde lærer hun at falde i søvn ved siden af dig, hun lærer at falde i søvn liggende og uden at skulle være i bevægelse, uden at du skal gå rundt med hende i dine arme. Du skal dog stadig sikre dig, at hun ikke falder i søvn med brystet, det skal helst være sådan, at du lader hende die og så slipper hun brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt at lade hende ligge, hun må ikke kunne trille ned af din seng. Hvis det er sikkerhedsmæssigt okay, så kan du godt lade hende ligge og så kan du amme hende igen sen aften og derefter flytte hende over i egen seng.
Det kan ofte være en fordel, hvis jeres senge kan kobles sammen, fordi hun så kan sove i egen seng, mens du stadig kan lægge en beroligende hånd på hende og lade hende mærke dig - imens du ligger i din seng. Det er derfor rigtig godt, at I har gjort brug af denne løsning, det lyder dog som om, at hun stadig har rigtig meget brug for nærheden og for at mærke dig tæt på, en beroligende hånd er ikke nok, måske fordi hun er i separationsfasen, så her vil tiden også arbejde lidt for jer:)
Med hensyn til at amme hende i stuen og derefter gå til værelset, så fungerer det i nogle familier, og I kan naturligvis godt forsøge - men de fleste gange vil det ikke fungere og slet ikke i separationsfasen. Det at skulle overgive sig til søvnen er altid forbundet med adskillelse fra mor og far, så når I starter putteritualet med amning i stuen og derefter går på værelset, så kan det give jeres datter en oplevelse af, at nu slutter det hyggelige og dejlige og i stedet starter den forfærdelige separation. Det kan gøre hende ekstra ked af det. Derfor er det ofte en fordel at amme i det rum, hvor hun forventes at skulle sove.
Med hensyn til flaske, så kan I godt forsøge med dette, hvis hun vil have en flaske og accepterer den. Flasken har den fordel, at den kan gives af far, så han kan overtage putning, og de to kan skabe nogle rutiner her. Og du kan få frigivet lidt tid til andre ting. Samtidig kan modermælkserstatning også mætte lidt mere end modermælk, ligesom du naturligt også kan forsøge med vælling, som I jo bruger en del i Sverige :) for at se om det måske kan have en positiv effekt hos jer.
Der er også den mulighed, at du f.eks. ammer i stuen og far så går ind med hende og giver hende flasken i soveværelset, for at se om det kan gøre en forskel. Det kan måske godt have effekt, hvis du lige nu ofte oplever at skulle amme hende kort tid efter, at hun er puttet...
Flasken kan dog blive en lige så uhensigtsmæssig søvnassociation som brystet, og det er derfor også vigtigt, at hun ikke falder i søvn med sin flaske i munden. Den har dog også den fordel, at den kan gives direkte i sengen og det kan faktisk nogle gange gøre det lettere at lære hende at falde i søvn i egen seng, fordi hun kan blive puttet, få sin flaske, finde ro og så overgive sig - uden at opleve, at hun bliver flyttet og uden fornemmelsen af at hun skal undvære din eller fars favn, hvilket hun lyder til at protestere imod.
I kan også forsøge det modsatte, at hun får flasken i stuen og derefter går i så i soveværelset, hvor du ammer hende og derefter putter hende fra dig... Hvis hun er fyldt godt op med mælk fra flasken, så vil hun måske bedre kunne acceptere en kortvarig amning, finde roen ved brystet, som du så kan lirke ud og derefter måske bedre putte hende fra dig...
Du skal være meget opmærksom på, hvordan du hjælper hende videre i søvnen om natten. Som jeg læser dit brev, så går du meget rundt med hende og vugger hende i dine arme. Og hun er på den måde ved at blive uhensigtsmæssigt afhængig af bevægelse. Du skriver blandt andet "Når vi går i seng er det ca. hver 1-2 timer jeg skal op. Jeg går så rundt med hende nogle minutter og så falder hun i søvn, og vi kan lægge os ned sammen" - og det går ikke, for så lærer hun netop, at hun skal op og gås med igen og igen hele natten, og det vil ikke fungere for nogen af jer. Så er det en langt bedre løsning, at du lader hende sove i din armhule, hvis det så gør, at hun med den ekstra nærhed kan finde videre i søvnen, for bevægelsen vil være svær at komme væk fra, men den tryghed armhulen giver hende, kan hun gradvist få på anden vis.
Derfor skal du forsøge at overveje hvordan du hjælper hende og netop forsøge at hjælpe med så lidt aktivitet fra din side som muligt. I første omgang uden brystet og bevægelse, men stadig gerne med masser af nærhed og tæt kontakt. Og er det for svært for dig, så er det måske fra, som skal tage over om natten, da han kan det hele, bare ikke tilbyde brystet, og det er derfor udelukket... :)
Du har naturligvis ret i, at hvis hun har væske på ørerne eller mellemørebetændelse, så vil det godt kunne forklare, hvorfor hun vågner så mange gange om natten og søger brystet og søger at komme op. Hun kan godt have øreproblemer, selvom hun sover fint om dagen. Det lyder svært at komme til en ØNH-læge, men jeres egen læge kan sandsynligvis også se, om hun har væske på ørerne, så I kan jo starte med at få det tjekket hos ham/hende :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske