Brev:
Urolig søvn baby 5 måneder
10. november 2021
Alder:
5 mdr.
Urolig søvn baby 5 måneder
Hej Helen
Så blev det min tur til at stille dig et spørgsmål. :-)
Det handler om søvn.
Min lille søn er lige blevet 5 måneder, og har igennem de sidste 2 måneder sovet med mange opvågninger om natten. De første 3 måneder synes jeg, at det gik fint om natten med 2-3 opvågninger. Han fandt først ro ved 22-23 tiden, men tog så et stræk på 3-4 timer (nogle gange helt op til 5 timer) før han vågnede og skulle have mad. Men da han ramte de 3 måneder skiftede det. Det skal siges, at vi flyttede på det tidspunkt, hvorfor jeg i starten tænkte, at det måske kunne have noget med de nye omgivelser at gøre. Men her to måneder senere er det desværre ikke gået i den rigtige retning.
Jeg fuldammer, og vil gerne fortsætte med det til han er 6 måneder. Vi er dog forsigtigt begyndt med lidt grød efter aftale med SP, men han smager endnu kun på det, og får altså ikke et fuldt måltid her.
Om dagen sover han udelukkende i sin slyngevugge, da han skal have bevægelse, men om natten sover han i sengen. Han falder altid i søvn ved brystet om natten. Om dagen kan jeg bare lægge ham i slyngevuggen, og sidde ved ham til han sover.
Min søn og jeg samsover. Jeg kunne egentlig godt tænke mig at få ham over i egen seng (bedside), men jeg har været for udkørt til at gøre det konsekvent, da han ofte vågner, når jeg flytter ham. Derfor ender det altid med, at jeg giver op først på natten, og lader ham blive i min seng, da det er nemmere og hurtigere at trille væk, når han er faldet i søvn ved brystet.
Vores dag ser typisk således ud:
Han vågner omkring omkring kl. 6, første lur ca. kl. 9 (sover ca. 2 timer), anden lur først på eftermiddagen (sover igen ca. 2 timer). Han har aldrig ville sove sen eftermiddag/tidlig aften. Jeg er dog begyndt at have held med at køre en tur med barnevognen sidst på eftermiddagen, hvor han som regel tager en kort lur på ca. 30 minutter. Han puttes til natten kl. 19, da han er meget træt på det tidspunkt. Han sover så ca. 2 timer inden første opvågning, og sådan fortsætter det natten igennem med opvågninger hver/hver anden time. De sidste dage har han været helt vågen i en times tid fra omkring kl. 4.
Jeg har talt med min egen SP om at bringe far mere i spil, således at min søn måske lærer, at han ikke behøver bryst hver time om natten. Sagen er dog den, at jeg tror han søger bryst som tryghed snarere end for at få mad, for mit indtryk er ikke, at han spiser særlig meget hver gang han vågner. Vi forsøgte i starten at lære ham at tage sut, men det nægtede han. Den spyttes ud nærmest per refleks, så jeg tænker, at jeg fungerer som hans sut om natten.
Min kæreste og jeg har talt om, at vi måske skal prøve at skubbe hans sengetid, så han først kommer i seng ved 21-tiden, men jeg er ikke overbevist om, at det er løsningen, da jeg tænker, at min søn fortsat vil vågne hyppigt selvom vi putter senere. Det kan muligvis løse problemet med den time han er vågen ved 4-tiden, men jeg ser ikke hvordan det løser problemet med de mange opvågninger og det konstante behov for at være ved brystet.
Så mit spørgsmål går på, hvordan vi skal gribe det an, hvis far skal mere ind over om natten? Som sagt sover vores søn kun, når han bliver lagt til brystet. Han er ulykkelig, når jeg prøver at trøste ham ved at lægge en hånd på hans mave, nusse eller hviske trøstende ord - det er altså kun brystet, der virker. Måske du har andre forslag til, hvordan vi kan skabe længere søvnintervaller.
Og tror du, at det vil være en god idé, at putte ham til natten senere f.eks. ved 21-tiden?
Mange hilsner