Svar: Urolig i kroppen
10. november 2021
Alder:
4 mdr.
Kære Hanne
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :) Det lyder også som om, at det går bedre hos jer. Det er rigtig fint, at du er startet op med skemad og at du fornemmer, at Loui har brug for lidt ekstra på denne måde, det er også rigtig godt, at hans vågenperioder begynder at være lidt længere og mere aktive - det lyder som om, at det alt sammen er med til at give jer lidt roligere aftener...
Der er dog ingen tvivl om, at han har en stor motorisk uro i kroppen, og det lyder helt relevant, at du stadig svøber ham, så du på den måde hjælper ham med at holde fysisk sammen på sig selv. Du har fulstændig ret i, at han også skal have lov til at skifte stilling, men det lyder faktisk som om, at han lige nu har mere brug for at føle sig holdt end for at kunne bevæge sig, så det er kun godt, at du lytter til dette og forsøger at imødekomme det behov.
Svøbet er nok ved at være for lille, han er jo en fysisk stor dreng, og tyngeposen er for varm fortæller du. Du skal naturligvis give ham tøj på, som sikrer, at han ikke får det for varmt og måske skal han blot sove med en bodystocking og ikke andet nattøj, når han sover indenfor...
Du kunne overveje en sovepose. Der findes forskellige slags. Det kan både være en voksipose, Najell eller lignende, som han stadig vil være puttet i og som vil ligge omkring ham som en dyne, der går hele vejen rundt. Det kan også være en sovepose, hvor posen er omkring hans ben, men hvor armene kan bevæges. Det laver f.eks. Done By Dear, Babytrold, CamCam.. og der findes også modeller, som har ærme, men hvor armene stadig kan bevæges. Her findes mærker som f.eks. Engel og Disana.
Nogle gange kan det være en fordel med en sovepose med eller uden ærmer, men hvor armene kan bevæges mere frit, fordi det netop giver følelsen af at være holdt samtidig med at han ikke føler sig begrænset i sin bevægelsesfrihed. Netop fordi han har en alder, hvor han begynder gerne at ville kunne røre lidt på sig under søvn.
Men det er naturligvis et problem, hvis det betyder, at han igen og igen får hevet sutten ud af munden og derfor vækker sig selv. Derfor kan det også være en god idé, hvis du kan begynde at holde hans hænder samlet på kroppen. Altså med dine hænder samle hans hænder på hans brystkasse og på den måde hjælpe ham til fysisk ro. Det kan du gøre, når han skal falde i søvn, og du kan også stå parat, hvis han i en periode har brug for hjælpe til fysisk ro, når han efter sine 45 minutters søvn lyder til at skifte søvnstadie.
Derudover så fortæller du jo, at han generelt er meget urolig, han sparker, river og slår under amning, og det faktisk så meget, at du får blå mærker.. Og jeg tænker derfor, at han måske har brug for babymassage og også det man kalder trykmassage. Der findes blandt andet bogen "Tryk og glad babymassage" af Katrine Birk, som du kan læse og finde inspiration i. Du kan også finde youtube klip, som viser hvordan.
Derudover kan du også overveje, om han skal ses af en fysio- eller ergoterapeut, som også kan guide dig i, hvordan du kan massere ham, støtte ham i forskellige motoriske øvelser og på den måde også hjælpe ham til fysisk ro. Nogle børn har brug for det man kalder "børste øvelser", hvor man børster med en specielt børste. Det kan også være, at han har brug for, at I laver nogle sanseøvelser f.eks. øvelser, hvor du stimulerer hans vestibulærsans - denne sans har betydning for hans balance, for hvordan han holder sit hovedet, for hans kropsbevidsthed generelt og hans aktivitetsniveau, og det kan godt være, at du ved at tumle med ham, give ham svingture og l lignende kan få stimuleret denne sans på en måde, så han efterfølgende, når han f.eks. skal ammes eller sove, så kan ligge mere roligt.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre. Jeg kan jo ikke se din dreng og ved naturligt ikke, hvad I laver af lege og øvelser, måske gør du allerede alt muligt mellem himmel og jord, men jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske