Brev:
6 måneder og vågner om aftenen
11. november 2021
Alder:
6 mdr.
6 måneder og vågner om aftenen
Kære Helen.
Vores kære lillebror, der hastigt nærmer sig 1/2 år, har fået en virkelig irriterende søvnvane til natten. En vane vi desværre kender alt for godt fra hams storebror, der gjorde det indtil han var 3 år, og som vi har været lykkelige for at lillebror ikke har arvet, indtil nu. Han er begyndt at vågne mange gange i løbet af aftenen, efter han er puttet.
Tidligere kunne han vågne en enkelt gang efter 20-40 min og ville ammes og kunne oftest lægges igen uden besvær. For en måneds tid siden (ca) begyndte det at blive sværere at lægge ham, både første gang og hvis han vågnede samt om natten efter amning. Derfor er jeg begyndt at svøbe ham i en babydyne, når ham ammes eller vugges i søvn, så han ligger på den når han sover. Så lægger jeg en anden dyne over ham. Det er lidt inspireret at voksi-posen, som han for nylig er begyndt at sove i i barnevognen og som han sover rigtig godt i.
Ofte vågner han lidt når jeg lægger ham, og virrer med hovedet fra side til side og stritter benene lige op i luften (som han gør meget om dagen). Her hjælper det indimellem at lægge en rolig hånd på brystet og synge en stille godnatsang eller lægge en hånd/arm under nakken og tale blidt til ham. Så falder han til ro igen. Ellers må han op til mig og vugges i søvn igen.
Han vågner nu 3-8 gange på en aften, med mellem 10 og 60 minutters mellemrum. Nogle gange vil han ammes, men bestemt ikke hver gang og jeg har indtryk af at han fint mæt. Så går jeg rundt med ham i soveværelset og vugger ham i dynen og putter ham igen når ham sover. Putter jeg ham før han sover begynder han at græde højlydt, hvilket ikke er så godt fordi storebror på 7 sover i samme rum for tiden. Han kæmper med angst for tiden, der kom under 2. coronanedlukning og er blusset op efter sommeren, så det kan ikke være anderledes lige nu. Storebror falder i søvn min seng der er åben ind til lillebror, så han sover ikke alene i værelset. Jeg er nødt til at putte dem sammen, da far ofte er væk om aftenen pga arbejde.
Lillebror vågner også 3-4 gange om natten, men det er ikke nyt, sådan har han altid gjort, undtagen ved 4 og 5 mdr. tigerspring, der helt ødelagde hans søvnrytmer en periode.
Vi er så småt begyndt med lidt skemad og grønsags og frugtstænger, men er stadig på smagestadiet. Jeg har ikke indtryk af at han er specielt sulten om natten undtagen et par af opvågningerne, hvor han ammes. Det er ikke hver gang han vågner at han vil ammes og er selv god til at sige fra,
Han bliver puttet ca kl 20, sammen med storebror, hvor han oftest falder nemt i søvn, men ved brystet eller ved at jeg går og vugger ham mens jeg synger.
Det skal også siges at han lige har fået 2 tænder i undermunden på en gang, så jeg håber det er en del af forklaringen.
Hvorfor tror du han vågner og hvad kan vi gøre ved det?
Jeg kan næsten ikke klare at skulle igennem samme proces som med storebror, hvor vi aldrig fandt en løsning. Det er svært at holde liv i parforholdet, når man bliver afbrudt så mange gange på en aften…
Jeg ser frem til dit svar.
Kærlig hilsen
Katrine