Svar: 6 måneder og vågner om aftenen
11. november 2021
Alder:
6 mdr.
Kære Katrine
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lillebror og hans opvågninger :)
Det lyder for mig som om, at I er ved at få skabt et søvnassociationsproblem, og for at det ikke skal vare ved - og blive et problem, som I oplevede med storebror - så er det rigtig godt, hvis du kan være opmærksom på, hvilke vaner og rutiner du giver lillebror nu.
Vi har alle sammen brug for søvnassociationer. Det er de ritualer, som vi har i forbindelse med, at vi går i seng og lægger os til at sove.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, godnatsang, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn, hoppet med på en pilatesbold...
Søvnassociationer er gode, når de lærer barnet at falde i søvn selv. Det vil sige, når jeres lillebror lærer at sove i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Søvnassociationer er mindre gode, når de gør barnet afhængig af den voksne. Det vil sige, når jeres dreng har brug for, at du går rundt med ham i armene og vugger ham igen og igen - både for at han kan falde i søvn, men også for at han kan sove sammenhængende om natten.
Og det lyder for mig som om, at du er ved at skabe nogle rutiner, hvor lillebror lærer, at han igen og igen skal være i din favn, og du skal gå rundt med ham og vugge ham - og når han lærer at sove på denne måde, så vil han naturligt efterspørge det igen og igen. Han vil ikke kunne finde ro i sin seng, fordi det er din favn og dine bevægelser, som er hans søvnassociationer. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan arbejde på at lære ham at sove liggende stille... både når han puttes og også i løbet af natten.
På samme måde er det vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden, men slipper brystet, før han sover helt. Hvis han er afhængig af brystet i munden for at kunne falde i søvn, så er der stor sandsynlighed for, at han også vågner og har brug for brystet om natten, og derfor ikke kan komme videre i søvnen, før du igen og igen tager ham over til dig og ammer ham.
Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at amme ham og putte ham fra dig, før han sover helt. Du må gerne svøbe ham elller putte ham i en sovepose, da det virker til at give ham ro, og det kan være med til at give ham følelsen af at være holdt, men det vil være af et klæde/pose og ikke af dine arme. Voksiposen, som lyder til at virke ret godt om dagen, må også gerne bruges om natten, hvis du blot sikrer dig, at han ikke har for meget tøj på og temperaturen er passende :) Men det er vigtigt, at du lægger ham fra dig på det tidspunkt, hvor han næsten sover, men dog registrerer, at han bliver flyttet og falder i søvn i sin seng.
Du kan også gøre det, at du lægger dig med ham og ammer ham liggende. På den måde lærer han også at falde i søvn liggende stille og uden bevægelse - og så skal du også sikre dig, at han ikke falder i søvn med brystet. Du skal helst nå dertil, hvor han dier, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Og samtidig med at han falder i søvn på denne måde, så hjælper du ham til ro med dine hænder, kærtegn, en beroligende hånd på brystkassen, på hoften osv. Så du med dine hænder luller ham ind i søvnen - fordi det er en søvnassociation, som også kan overføres til egen seng.
Derudover så er det vigtigt, at du starter op med skemaden nu. Han skal tilbydes 2 måltider dagligt og i løbet af få dage øges til 3 måltider - og så skal mellemmåltiderne også introduceres. Han skal stadig ammes i løbet af dagen, men han skal ikke ammes midt nat - og det er netop en forudsætning for ikke at søge brystet igen og igen om natten, at han også spiser og drikker nok hele dagen igennem. Samtidig med, at det naturligt er en forudsætning for at kunne spise nok om dagen, at du holder igen med amningerne om natten...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Morgen 8: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur. Falder ikke i søvn med brystet i munden, og bliver ikke gået med i din favn, men hjælpes til at finde ro i barnevogn eller i seng.
Frokost 11.30: Tilbydes lidt øllebrød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - tidspunktet variere efter hvor lang hans formiddagslur er. Det er vigtigt, at han igen ikke falder i søvn i din favn eller med brystet eller hvor du går rundt med ham, men lærer at falde i søvn uden bevægelse.
Eftermiddag 15: Ammes, evt. når han vågner, hvis han har sovet en længere lur
Og har evt. behov for en ekstra amning igen, før han måske tager en powernap sidst på eftermiddagen...
Aften 17.30-18: tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. kl 19.30-20. Tidspunktet afhænger igen lidt af, hvornår han har sovet lure om dagen. Og også her er det vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet i munden, eller ved at du går med ham, men i stedet uden bevægelse og liggende stille...
Sen aften 23-24: Ammes og sover videre i egen seng, så han fysisk ligger på afstand af dig og ikke kan dufte din mælk... Og begynder nu at skulle kunne sove 5-6 timer uden mælk om natten (det afhænger naturligt af hans indtag om dagen)
Lige nu vil det være rigtig godt, at du giver ham skemad to gange dagligt - til frokost og til aften - og når det fungerer, så øger du til 3 måltider ved at introducere morgengrøden jf. dagsplanen:)
Jeg vil også anbefale dig, at du om aftenen prøver at opdele amningen i 2, så du ammer ham, skifter hans ble og derefter ammer igen - og så først der putter ham. Det kan ofte være med til at gøre, at han ikke vågner efter 20-40 minutter og søger brystet igen, men i stedet er i stand til at sove et lidt længere søvnstræk, før han så atter skal ammes.
Og så er den helt store ændring hos jer, at han skal hjælpes til at få nogle søvnassociationer, som kan fungere for både ham og dig fremadrettet. Du skal altså tænke meget over, hvilke rutiner og vaner du indføre nu, fordi det naturligt vil hjælpe ham til at sove bedst muligt, i takt med at han bliver ældre :)
Jeg vil anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om Børn og søvn". I den kan du læse meget mere om søvnassociationer og også om, hvordan du i 6 måneders alderen kommer væk fra mælk om natten. Bogen er udkommet i en ny revideret udgave, det fremgår af forsiden med et "rødt bånd", så kik efter det :)
Jeg håber, at du har fået lidt idé om, hvad jeg tænker, der spiller ind hos jer, og at du også er hjulpet lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske