Svar: Udfasning af aften-/natflasker samt spg. om mad
13. november 2021
Alder:
11 mdr.
Kære P's mor
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at du har min bog om børn og mad :)
I må gerne bibeholde de to flasker til jeres dreng er 12-13 måneder gammel og derfor bibeholde dem, når han starter i vuggestue. Det kan, som du er inde på, godt være med til at give mere ro om natten og bedre søvn, som netop er vigtigt, når hans hverdag ændrer sig og han skal have overskud til vuggestuen og den nye verden, som vuggestuen naturligt er.
Jeg vil anbefale, at I trapper ud af drømmeflasken sen aften først. Og jeg vil anbefale, at I gør det ved at give mindre og mindre i flasken og helst ikke ved at fortynde erstatningen. Det er ikke fordi han skal lære at drikke større mængder vand i stedet. Han skal lære helt at kunne undvære flaske og i stedet indtage sit behov for væske hele dagen igennem. Så en gradvis nedtrapning i mængde.
Samtidig med dette vil det være rigtig godt, at I sætter noget andet i stedet. Altså får skabt en nyt putteritual, hvor han ikke længere behøver flaske. Det kan være en rutine om aftenen med aftensmad, bad og blive gjort klar til natten, en godnatgrød og efterfølgende tandbørstning, så bliver han puttet (lige nu med flaske) og I putter ham med puttebamse, putteklud eller lignende, måske en godnatsang osv. Og når det så er tid til at trappe ud af putteflasken, så gøres dette også gradvist og til sidst får han lidt mælk af en kop f.eks. sammen med sin godnatgrød og så er flasken slut. Men alt andet er, som det plejer at være. Det vil sige, at jeres putteritual tager mere og mere over i takt med at flasken trappes ned og på den måde er skiftet ikke så stort for ham men vil faktisk være okay:)
De fleste børn stopper endeligt med flaske i 13-15 måneders alderen, så I har stadig et par måneder at løbe på. Og stille og roligt kan han så også begynde at få lidt komælk af en kop og på den måde tager den almindelige mælk mere og mere over og flasken stopper. Han må også gerne blive tilbudt lidt yoghurt og får også sit behov for mælk dækket den vej igennem. ...
...
Med hensyn til hårde madvarer, så skriver sundhedsstyrelsen:
Hele, rå gulerødder, gulerodsstave og lignende hårde madvarer kan du først give barnet til at gnave af, når barnet er ca. 3 år og kan tygge godt. Det er barnets udvikling snarere end barnets præcise alder, der afgør tidspunktet.
Vindruer skal skæres i stykker, da de i værste fald kan sætte sig fast i halsen og kvæle barnet. Vindruekernerene skal fjernes, da de kan give svær lungebetændelse, hvis barnet får dem galt i halsen.
Popcorn, peanuts o.l.: De kan nemt ryge i lungerne, hvis de kommer i ‘den gale hals’. (Dette er fra bogen "Mad til små", SST. 2020).
Skræl varierer faktisk meget. Nogle gange er skrællen rigtig sej og kan være rigtigt svær at tygge sig igennem, andre gange er skrællen meget blødere og giver ingen problemer. Til de allermindste børn - det vil sige børn under 12-18 måneder, som naturligt stadig kan have svært ved helt at tygge og bearbejde føden tilstrækkeligt i munden, skal man passe på med skræl. Men der er ikke nogen faste retningslinjer for, hvornår børn kan begynde at spise fødevarer, som har skræl - det er en individuel vurdering, og som sundhedsstyrelsen skriver, så er det snarere barnets udvikling og evne til at tygge, der afgør tidspunktet. Og de hårde fødevarer anbefales faktisk ikke før 3 års alderen.
Lige med hensyn til æblebåde og peberfrugt vil det afhænge af, hvor sej du synes skrællen er - og er du i tvivl, så bør du altid fjerne skrællen. Du kan også nogle gange give grøntager og frugt et opkog, da det kan være med til at blødgøre lidt. Derudover så spiller det naturligt også ind, hvor brede skiver/både du skærer. Jo bredere de er, jo mere skræl vil der være og jo større stykker vil der også kunne knække af og sætte sig fast i halsen. Hvis du gerne vil give frisk æble, så kan du f.eks. rive æble og komme det på et surmælksprodukt.
Jeg tror desværre ikke, at jeg kan komme det nærmere, men jeg håber, at du kan bruge mit svar lidt videre :) Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske