Svar: 3 mdr og svært ved at falde i søvn
17. november 2021
Alder:
3 mdr.
Kære Mille og Tobias
Tak for jeres brev, og stort tillykke med den lille dreng - og velkommen til :)
Det lyder som om, at I har fået lidt en forskrækkelse lige efter fødslen, med indlæggelse og c-pap, og en besked om at jeres lille dreng var stresset. Jeg tænker dog ikke, at dette påvirker ham nu, som jeg læser jeres beskrivelse, så trives han og er generelt en glad dreng, der har det godt - så hold fast i det :)
Han er dog også så gammel nu, at jeg tænker, at han måske har brug for lidt anden rytme og måske lidt mere stimulation og aktivitet. Han går nu fra at have været et spædbarn til at være en aktiv lille baby, og det er rigtig godt, hvis I kan begynde at se hans døgn inddelt i vågne og aktive perioder, hvor han skal stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt - og så perioder, hvor han skal hjælpes til at sove.
Og det vil faktisk være rigtig godt, hvis I kan begynde at ændre rytme, så han ikke længere får mælk, når han vågner, men derimod tilbydes mælk som en fast del af sit putteritual. Det vil være med til at gøre, at han kan sove lidt længere søvnstræk, hvis han puttes med mælk i maven og det vil hjælpe ham til bedre at kunne koble fra, finde roen og netop overgive sig til søvnen - før han bliver overtræt og ked af det.
Prøv derfor om I kan rykke på hans ammetidspunkt, så det ikke ligger, når han vågner, men måske ligger mellem to lure og på den måde gradvist kommer til at ligge tættere på putning end tilfældet er lige nu :)
Jeg laver ikke så tit skema og planer for så lille et barn, fordi han naturligt stadig skal have lov til at flekse sit behov, men jeg tænker, at det måske kan hjælpe jer med en skitseret rytme:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre, og tilbydes ofte brystet igen, når dagen begynder.
I står op, leger, pludrer, hygger...
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Vågner og I leger, hygger, pludrer, tumler...
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Vågner og I leger igen, han stimuleres rigtig godt både motorisk og mentalt. I kan evt. give ham et bad her og frottere ham godt med håndklædet, give ham lidt babymassage osv. Få han et bad, må han gerne blive ammet før badet, så han har noget at forbrænde og så kan han stadig ammes, før dagens næste lur.
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Vågner og I leger igen, tumler, pludrer, hygger
Aften: Ammes - og han spiser ofte hyppigt i løbet af aftenen, fordi han på den måde fylder sig ekstra op til natten. Giv ham derfor brystet, som han viser behov for her.
Sen aften: Ammes og sover videre
Nat: Ammes og sover videre
Når du ammer ham, så må du variere mellem forskellige ammestillinger, fordi det hjælper ham til at stimulere brystet bedst muligt, så du holder godt gang i din mælkeproduktion, og også fordi han måske nogle gange kan protestere mod brystet, fordi han føler sig presset mod brystet (det gør børn nogle gange i den alder). Derfor må du også nogle gange gerne lægge dig med ham og amme ham liggende i din seng. Det er helt okay, at du f.eks. før middagsluren lægger dig og ammer ham liggende og lader ham falde i søvn ved siden af dig på denne måde. Det giver også dig selv mulighed for at få lidt hvile i løbet af dagen.
Du kan også gøre det, at du om dagen ammer ham og derefter putter ham i barnevognen og så triller ham en tur. På den måde kan du hjælpe ham til at sove en lidt længere lur i løbet af dagen og vænne ham til en rytme, hvor han sover fast i sin barnevogn en gang dagligt, hvilket vil være guld værd for jer alle tre fremover. Men igen - så indgår mælken som en del af hans putteritual.
Udover at det kan hjælpe ham til mere ro og bedre søvn at blive ammet før putning, så er det også godt i forhold til, at han i løbet af 1-2 måneder så småt skal igang med skemad. Når I begynder med skemaden, vil det nemlig være rigtig godt, hvis I kan få skabt en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og så tilbydes brystet før lur. På den måde skaber I plads i maven til begge dele, så at arbejde på mælk før lur allerede nu vil derfor også fungere rigtig godt fremover. Det er altså kun et ekstra plus at arbejde i den retning.
Med hensyn til at være særligt sensitiv, så er det et særligt karaktertræk, som betyder, at man er bærer af et gen, som giver en særlig sensitivitet. Det er derfor arveligt, så måske ligner han en af jer eller en af bedsteforældrene...
Når man er særlig sensitiv, så er man ikke specielt sart eller fintfølende - det betyder slet ikke noget i den retning. Det handler mere om, at jeres dreng f.eks. kan reagere med en særlig følsomhed overfor lyde, sanseindtryk, berøring, og det er måske dette, som jeres fysioterapeut har bemærket hos ham. Det betyder også, at han måske nogle gange kan komme hurtigt "op i gear", når I leger, tumler osv. og derfor let kan blive overstimuleret.. men det betyder ikke, at I så skal holde igen og ikke tumle med ham, I skal blot finde balancen mellem at få ham stimuleret rigtig godt og som sagt også hjælpe ham med at koble fra og finde roen, når det så er tid til det.
Derfor har jeg i dagsplanen også beskrevet ,hvordan I f.eks. midt på dagen kan lægge et bad ind for netop at stimulere ham lidt ekstra - og samtidig også hjælpe ham til ro med god frottering med håndklædet, babymassage, blive smurt med creme osv. og så igen få mælk før han så puttes til dagens 3. lur.
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske