Svar: Skrigeri
6. oktober 2005
Alder:
7 mdr.
Hej Mai-Brit
Du har naturligvis ret i at din søns skrigeri kan hænge sammen med smerter, som kommer som jag, dvs. smerter som gør at han skriger når jagene kommer, men er glad i tden imellem dette. Sådanne smerter kan godt skyldes tandfrembrud eller måske ondt i ørerne.
Umiddelbart tænker jeg dog at din dreng simpelthen er igang med at øve sin stemme og eksperimentere med den. Samtidig er det også spændende for ham at se, hvordan du reagerer:o)
Det er vigtigt at børn bruger deres stemme og at de har både høje toner og dybe toner. I en periode kan nogle børn skrige så højt at de faktisk selv bliver forskrækket over det og bliver bange for de lyde de laver. At skrige højt hører altså med til en vis alder og et bestemt udviklingstrin. Umiddelbart kan det du beskriver altså være fudstændig normalt og det er en periode:o)
Prøv om ikke du kan få introduceret nogle nye lyde, f.eks. lyde hvor han skal bruge sine læber - som brrr som en bil eller pruu som en hest.
Tak for dine pæne ord, det var sødt af dig:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske