Svar: Middagslur og natflaske
6. oktober 2005
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej Tibert
Min umiddelbare tanke er at Andreas nok er ved at komme ind i en periode, hvor han nogle dage kan undvære middagsluren og andre dage stadig vil have behov for den.
Det er altid en rigtig svær overgang og især for jer, fordi der netop sker så meget nyt i øjeblikket og han vil sikkert gerne følge med i det hele. Samtidig kan der også ligge det i det, at han jo, så længe han er vågen, har styr på hvor du er og på at du ikke bliver væk eller går fra ham, så han er alene.
Prøv fortsat at skabe rammerne for at han kan sove eller bare hvile sig lidt efter frokost. Det behøver ikke være længe at han sover, men muligheden skal være der. Måske kan I læse en bog sammen, hvor I ligger sammen og slapper af. Måske falder han i søvn, og hvis han ikke gør, så prøv at acceptere dette. Jeg tror det er en periode, som I skal igennem.
Med hensyn til Benjamin, så behøver han ikke at få flaske om natten. Han kan godt sove fra sen aften til næste morgen tidlig og hvis han er tørstig kan han tilbydes vand. Hans mælk og mad bør indtages om dagen. Og du skal naturligvis sikre dig at hans indtag om dagen er stort nok til at han kan klare sig uden om natten, men tingene hænger jo sammen. Hvis han fyldes for meget op om natten, er der heller ikke plads til så meget om dagen:o)
Du må godt begynde at give ham lidt grovere grøntsagsmos og også om aftenen kan han tilbydes jeres mad. Han skal til at spise mere familiemad og pastaskruer med kødsovs kunne f.eks. være en mulighed.
Med hensyn til rugbrød, så er dette jo et meget dansk fænomen og det kan nok være svært at opdrive noget egnet i USA. NÅr du skal vælge brød til ham, skal du vælge noget som er lavet af groft mel og som virker tungt i det. Det er ikke det samme som brød med hele kerner.
Han skal have kostfibre, som er med til at holde maven igang. Kostfibre får man fra f.eks. rugmel, grahamsmel, fuldkornshvedemel, havregryn - altsammen lavet af de hele kerner, der er malet eller valset, så skallen kommer med. Kostfibre findes i kornets skal.
Hele kerner som rug- og hvedekerner, hørfrø og solsikkekerner smager godt. Men små børn kan ikke tygge kerner og derfor kommer de hele ud igen. De har ingen glæde af de kerner og istedet for at holde maven igang på en god måde kan de give meget løs afføring.
Håber du kan finde mel, så du selv kan bage eller finde et lidt grovere brød uden hele kerner:o)
En plan for dagen til et barn på ca 9 mdr. kunne se således ud:
Morgen: grød med frugt og/eller flaske
Formiddag: grød med frugt
Frokost: brødhapsere med pålæg, gerne lidt ærter, majs eller lignende til. Det kan også være en rast aftensmad fra aftenen før.
Eftermiddag: bolle med ost og frugt i stykker
Sen eftermiddag: evt. flaske
Aften: Mad som I andre spiser, evt. frugtgrød med mælk til dessert
Sen aften: evt. flaske
Til måltiderne kan han tilbydes vand eller mælk af kop/snapseglas.
Fortsat held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske