Svar: Far kan nok godt klare det, men kan mor?
9. oktober 2005
Alder:
3 mdr.
Kære Pratikanten
Det er et meget svært spørgsmål du der stiller. Det er rigtig mange overvejelser at gøre sig i den situation og det er svært for mig at råde dig i den ene eller den anden retning, da jeg jo ikke kender dig og din familie.
Jeg sender dig derfor lidt af mine tanker omkring en sådan situation, som du kan tage med i dine overvejelser. Jeg skal prøve at gøre det så kort som muligt og så må du selv vælge til og fra.
For det første tænker jeg at et lille barn på 3 mdr. stadig har stor afhængighed og brug for at tilknytte sig en nær og fast omsorgsperson. Det kan i princippet være både mor og far, men da du ammer vil det som udgangspunkt være dig. Det kræver derfor meget af far at skulle varetage din rolle, da han jo af gode grunde ikke kan amme og det kan godt på et vist niveau være en krise eller et tab for jeres lille dreng, hvis du pludselig ikke er der mere.
Samtidig er det dog også vigtigt at sige, at far jo kan være ligeså god som mor og derfor kan passe jeres dreng lige så godt. Nogle kvinder er ikke til spædbørn, de nyder ikke 'yngelpleje' som jeg plejer at kalde det, men savner at komme i arbejde igen og få et andet modspil. De ser længselsfuldt frem til at deres orlov endelig er forbi, så de kan komme ud på arbejdsmarkedet igen. Hvis man har det sådan, så er det jo kun godt at far er der til at tage over, hvis han nyder det. Der er ingen idé i andet og det er rigtig godt at være åben omkring de følelser.
Andre kvinder kan slet ikke drømme om at skulle forlade deres barn. De synes det er fantastisk at gå hjemme og de er knust ved tanken om at en anden, også selv om det er far, skal passe den lille. Sådan er kvinder så forskellige.
Når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at du gerne vil det hele. Du vil gerne i praktik, men du vil også gerne være sammen med din søn og du vil rigtig gerne amme, så du i hvertfald sikrer ham din gode mælk, selvom du ikke er der.
Det lyder også rigtig godt; men jeg tror desværre ikke det er helt realistisk. Det er super flot og du må gerne forsøge, men det kræver sin kvinde at være på arbejde/praktik, malke ud, være noget for sin dreng, når man er sammen, ja.. at få det hele til at hænge sammen. Det er heller ikke så nemt at få en lille dreng på 3 mdr pakket sammen og kørt ind til mor, når det passer med amningen og mors pause.
Det er sådan, at vi her i livet bliver nødt til at tage nogle valg og når vi vælger en ting, så fravælger vi også automatisk noget andet. Med det mener jeg, at hvis du vælger at gå på arbejde/i praktik, så kan du ikke være sammen med din søn i de timer og for at få hans verden til at fungere, må far give flaske og kunne tage sig af ham 100 pct.
Far lyder som om han rigtig gerne vil det og synes det kunne være dejligt, så det er jo kun rigtig godt.
Når du og din dreng er sammen, så skal I vel være sammen og derfor vil det måske være stressende, hvis du skal bruge tiden til udmalkning, samtidig med at du også gerne vil amme og være sammen med din mand/kæreste. Hvordan vil du prioritere din tid og hvad vil du bruge tiden på? - også her er der et valg, bla. i forhold til amning.
Har din lille dreng nogen sinde fået en flaske og ved du om han vil spise af en sådan? Hvilke overvejelser har du gjort dig om din egen rolle som mor - contra karriere?
Jeg tror det er meget vigtigt at du er helt åben og ærlig overfor dig selv omkring, hvordan du gerne vil have det. Hvad du føler er det bedste. Hvad er bedst for dig og hvad er bedst for din dreng? Hvis du et eller andet sted har det bedst med at komme videre og komme i praktik, så gør det, - tag det valg, men vær så også realistisk omkring, hvorfor du vælger og hvad du vælger fra.
Det kræver stort mod at kunne sige til og fra, at kunne vælge og stille krav for sig selv. Hvis du er fast besluttet på at vælge karriere, så kan det jo være at du bliver en bedre mor på sigt. Derfor er mit råd til dig lige nu og her, at du skal overveje dine værdier og dine valg.
Der er skrevet flere bøger om det at vælge til og fra, når man er mor, men også gerne vil andet end det at være mor. Måske kan du finde inspiration eller støtte ved at læse nogle af disse bøger:
- "Myten om den perfekte mor" af Emilia van Hauen og Winnie Haarløv.
- "Moderskab som karrierefordel" af Kirsten Stendevad.
- "Ravnemor" af Bettina Bach.
De tre bøger er alle udgivet på Aschehoug forlag. Jeg vil tro at du kan låne dem på biblioteket.
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske