Svar: Behov for tryghed?
12. oktober 2005
Alder:
15 mdr.
Kære Dianna
Det lyder ganske rigtig at William i øjeblikket er inde i en periode, hvor han har behov for ekstra tryghed og genkendelighed. Han opfatter nu verden omkring sig som større og er måske langsomt ved at få fornemmelsen af at man kan blive væk, selvom han endnu ikke helt forstår hvad det vil sige.
Han er endnu ikke så gammel at han begynder at fornemme fare og at det kan være farligt at gøre forskellige ting, men han er blevet så stor at han godt kan føle utryghed, når det kendte ikke lige er der. Det kendte er mor eller far og når de ikke er der, så er det dynen, som et eller andet sted bliver substitut for jer. Dynen er der for ham hele tiden, den kender han og føler tryghed ved og derfor er den rar at have hos sig hele tiden.
Jeg tror det er meget vigtigt at I lader ham beholde sin dyne, naturligvis behøver den ikke komme med i bad, men så kan den måske ligge på bordet i badeværelset imens. I har ret I at der skal være en grænse, men det vil være godt at finde en balance, hvor han får lov til at have den hos sig, når det virker okay.
Jeg tror ikke det tager overhånd og bliver en ond cirkel. Rigtig mange børn har en substitut, som kan være en bamse, en sutteklud, en af fars aflagte trøjer eller noget helt andet, og det er helt normalt. Nogle børn får sig også en usynlig ven, som følger dem og giver dem tryghed.
Mit råd er at I så vidt muligt prøver at give ham den tryghed han lige i øjeblikket beder om. Lad være med at presse ham unødigt, men gå med og vis ham vejen. I stedet for at sige 'du kan gå hen og lege med de andre børn', så tag ham i hånden og gå med ham og snak for ham, så I hjælper ham. Stille og roligt tør han måske så lidt mere igen, vel vidende at I er lige ved siden af.
Det samme i vuggestuen. Hvis de overhovedet kan klare det, og det lyder sådan, så vil det være godt at de lader ham sidde lidt hos de voksne, når der er behov for det og støtter ham, når I skal sige farvel osv.
Det vigtige er at I kan være til rådighed, når jeres dreng har brug for det og dels kan lade ham være når det er nødvendigt. Det vil sige at han ikke nødvendigvis skal have alle behov opfyldt her og nu, da det at han kan blive frustreret også er med til at udvikle ham, men bange og utryg skal han ikke være.
Hvis I interesserer jer for udvikling og børns udviklingstrin, så kan I med fordel tage på biblioteket og låne bøger om dette emne. Lad bibliotikaren hjælpe jer med at finde noget relevant.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske