Brev:
Mylicon og rytme
12. oktober 2005
Alder:
2 mdr.
Mylicon og rytme
Hej Helen
Det er lykkes mig at finde Mylicon dråber hernede, der svarer fuldstændigt til dem man får i Danmark. Men hvormeget og hvornår skal man give dem? Nogle siger før maden, nogle siger efter, nogle siger 10 dråber, andre siger 20 dråber...
Er der nogen bivirkninger?
Julie har nogle gange luft i maven, andre gange svært ved at komme af med afføringen. Det er ikke kolik-tilstande, men alligevel en smule irriterende, både for hende, men også for mig, der meget ofte er alene med to børn om aftenen, hvor den ene skal puttes og den anden har ondt i maven.
Er der andet jeg kan gøre? Lactulose (eller hvad det hedder ) er jo for noget andet og giver netop luft i maven, ikke sandt?
Julie er nu blevet 10½ uge og er begyndt at vise tegn på lidt forvirring over at hun bliver slæbt med til højre og til venstre. Jeg tror hun har brug for lidt mere struktur i hverdagen nu og virker mere krævende.
Jeg har ofte slet ikke styr på hvornår hun har spist eller sovet, fordi der er så mange andre ting at holde styr på med en 2½ årig i huset :-)
Jeg har jo det "problem" at jeg kører den ældste i vuggestue langt væk, hvor Julie er med i bilen. Derfor "tvinger" jeg hende jo til at sove på det tidspunkt, hvad enten hun har lyst eller ej.
Jeg kunne godt tænke mig at høre om du har et forslag til en slags rytme jeg kunne prøve til hendes alder udfra min hverdag.
Hun spiser stadig kun ét bryst ad gangen og er ofte sulten indenfor 2 timer efter hun har spist. Hun gylper også ret meget, hvis ikke hun sidder i skråstol i laaang tid efter hun har spist.
Foreløbig ser hverdagen således ud:
Kl. 22 ca sover hun og bliver så ammet 1 eller 2 gange om natten.
Vi kører kl. 8 i vuggestue og er hjemme igen kl. 9.30 ca - her sover hun. Hvis hun er blevet ammet sent på natten (og altså så kun én gang) får hun lidt mad inden vi kører. Hvis hun er blevet ammet tidligt og så henad morgenen tager jeg hende direkte fra hendes seng og ned i bilen.
Herefter er det så noget rod hele dagen. Søvnen er enten ikke-eksisterende eller blot ganske korte perioder og mest i skrå-stolen, som står med ca 30 grader hældning. Hun holder af at ligge i kravlegård og kigge på mobiler, i skråstol men maven er hun ikke så meget for og kun i ganske kort tid ad gangen (nok mest fordi jeg har været dårlig til at huske at lægge hende på maven...) Og så hænger hun på arm og har nogle gange ondt i maven.
Man kan også sige at jeg jo har vænnet hende til at sove i en rumlende bil, hvilket måske gør det svært for hende at finde ro i en barnevogn eller en seng?
Vi kører igen og henter storebror kl. 14.15 og er tilbage ca 15.30, hvor hun så sover igen. Og så sjat-sover hun måske lidt om aftenen indtil hun "går i seng"
Jeg synes ikke jeg kan begynde at "lægge hende i seng" endnu, hun er tydeligvis sulten lige indtil hun falder i søvn om aftenen og jeg synes ikke rigtig jeg kan vælge hvornår det skal være.. det kan være fra kl. 21-23 hun er klar. Men det er vel også lidt for tidligt endnu at manipulere SÅ meget med hendes egen rytme.
Min egen holdning har med min søn været, at følge hans rytme, men som oftes med nr. 2 bliver det ikke rigtig på deres præmisser, så jeg har fra starten "ødelagt" hendes egen rytme, mest pga de lange bil-ture...
Har du et forslag til en slags rytme - skal jeg prøve at lade der gå længere mellem måltiderne, skal jeg prøve at lægge hende til at sove på et fast tidspunkt - eller skal jeg bare vente med alt det her til vi er flyttet om 1½ måned (og derfor ikke skal kører i bil mere)...
Knus Iben