Svar: Mylicon og rytme
12. oktober 2005
Alder:
2 mdr.
Hej Iben
Med hensyn til Mylicon så hedder doseringen ved Spædbarnskolik: 40 mg (15 dråber, 0,6 ml) et kvarter før måltid. Har din datter kolik?
Bivirkninger kender jeg ikke til, men jeg har hørt at der måske skulle være parabener i, hvilket ikke skulle være så godt. Det må du dog kunne se på flasken.
Laktulose giver ikke luft i maven, men blødgør afføringen, så barnet bedre kan komme af med sin afføring. Det er altså et middel der hjælper på hård mave.
Med hensyn til Julies rytme, handler det så ikke om at I må vente til I er kommet til rette i det nye hus og derfor ikke længere behøver køre så langt hver dag, før du laver rytmen om?
Jeg kan godt høre at det lyder forvirrende for en lille pige på 10 uger og at hendes vaner er blevet som de er, fordi det har været praktisk for jer og for at få det hele til at hænge sammen. Hvis du vil forsøge at ændre noget lige her og nu, så må det være måden at sove på og det vil sige, at hun skal ud af skråstolen!
Hun skal også vænnes til at ligge på maven! Hvis hun ligger på et tæppe på gulvet bliver hun sikkert gal fordi hun ikke er vandt til det, men også fordi hun har svært ved at holde hovedet løftet og følge med i hvad der foregår. Prøv derfor at lægge en pude under hendes brystkasse, så hun bliver løftet lidt op og bedre kan følge med.
At ligge på maven er også når du sidder med hende. Hun kan ligge hen over dit skød og du kan også gå rundt med hende på armen, så hun ligger på maven. Det hjælper ofte også på maveuro.
Udnyt puslepladsen til at have hende på maven. Hav gerne et spejl foran hende, så hun kan se sig selv, når hun ligger der.
Hun har behov for 3 lure i løbet af dagen og de skal tilsammen vare ca 5-6 timer. Det med at lære at sove i barnevogn, tror du ikke det kan komme, når I flytter helt, så du kan trille hende i vognen hen når storebror skal passes?
Lige nu, tror jeg du skal prøve at tage det roligt og ikke stresse mere end højst nødvendigt! Jeg kan godt fornemme at der sker meget hos jer lige nu, men du bliver simpelthen nødt til at tage tage en dag af gangen og have lidt ro på dig selv og det hele :o)
Rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske