Svar: Modermælkserstatning i grød/mos
13. oktober 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Skytte
Du kan godt komme sødmælk i grød og grøntsagsmos, nu hvor dine drenge er 6 mdr gamle. På den måde bliver det også lettere for jer at lave mere familiemad, så I alle kan spise det samme - f.eks. kartoffelmos.
Det er dog sådan at sødmælk stadig kun skal udgøre en lille del af barnets mælkeindtag og først efter 9 mdr´s alderen kan sødmælk og andre komælksprodukter udgøre en større mængde.
Hvis du således også giver dine drenge sødmælk af kop, så bør du vurdere hvor meget sødmælk de når op på i løbet af en dag. De må gerne få det, men du skal være sikker på at de ikke får for meget.
Sødmælk bør f.eks. aldrig gives i sutteflaske.
Håber det var svar nok:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske