Svar: Ændret soverytme - 4 mdr
14. oktober 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Louise
Et umiddelbart bud på at din datter vågner, kunne være at hun nu er blevet så stor at hun har behov for mere at spise. Netop det at hun gerne vil ammes 4 gange om natten, kunne være et tegn på dette.
Da du også giver flaske vil jeg foreslå at du prøve at øge hende i flaskeindtag, evt. give hende en flaske ekstra, eller at du, når hun er 4 mdr gammel, prøver at give hende noget vælling, for at se om det kan mætte hende bedre og give mere ro.
Et bud på hendes søvnbehov vil være at hun sover 5-6 timer samlet middagslur, fordelt på tre lure. En længere lur og to kortere lure. Derudover bør hun sove 10-11 timer om natten. Som du beskriver det, så lyder det som om at hun egentlig får den mængde søvn hun har behov for og at det hele således kører efter bogen. Det du måske kunne ændre lidt på er tidspunterne for de forskellige lure.
Spørgsmålet er dermed, om det passer jer godt at hun går sent i seng og sover længe om morgenen. Umiddelbart lyder det jo fint og hun kan sagtens sove i denne rytme, det behøver ikke være et problem. Alternativt kan I prøve at skabe en rytme, hvor hun først får middagslur lidt senere og så kun sover en gang om eftermiddagen, for at blive puttet til natten et par timer før.
En rytme kunne altså være at hun blev puttet til natten kl 20 og fik en flaske/bryst her. Klokken 23, kunne hun tilbydes en flaske (evt. vælling)/bryst igen, hvilken hun kunne spise i søvne. Så kunne hun måske sove til tidlig morgen, få mælk igen og måske så vågne og stå op kl 7. Hvis hun stod så tidligt op, så kunne hun få en formiddagslur kl 9.30, sove til middag efter frokost og igen en kort lur om eftermiddagen og så fremdeles.
Ovenstående er kun et forslag og der er som sagt ingen grund til at ændre på hendes soverytme i løbet af dagen, hvis I alle har det godt med at hun er vågen om aftenen og sover længe næste dag. Så er det umiddelbare bud at prøve med mere mad.
Tilsidst vil jeg lige sige at det jo også kan handle om tænder, forkølelse eller lignende. Selv om hun kun er 4 mdr gammel, så er der nogen der får tænder i den alder og er hun lidt forkølet, så klotter næsen til og det giver urolig søvn, når man føler at man ikke kan få vejret ordentligt.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske