Svar: Søvn! - 5 mdr.
14. februar 2022
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres datter og hendes rytme:)
Jeres datter hører til de børn, som spiser store mængder mælk og færre flasker end gennemsnittet - men det er okay med de 5 flasker, som de ligger fordelt over døgnet nu. Det lyder som om, at det fungerer for jer. Det kunne dog også godt lyde som om, at lillepigen måske skal igang med lidt skemad...
Børn der får flaske vil ofte være lidt mere sultne og have behov for skemad før børn der ammes. Og jeg vil faktisk anbefale jer, at I nu begynder at tilbyde hende lidt grød til frokost og når hun kan spise ca. ½ dl. grød der, så kan I tilbyde hende lidt grøntsagsmos til aften, så hun får ½ dl. skemad to gange dagligt. Sammen med skemaden skal hun have vand af kop.
Hendes start med skemad vil naturligt kunne rykke lidt på hendes flasker, men det er helt okay. Og i takt med, at hun spiser mere og mere skemad, og også drikker vand af kop, vil hendes indtag af mælk sandsynligvis nedsættes. Det vil dog højst sandsynligt være sådan, at hun stadig skal have sine 5 flasker dagligt, hun vil bare drikke mindre af nogle af flaskerne. I skal altså ikke skære en flaske væk endnu, men gradvist skal mælkemængden sættes lidt ned i hver flaske.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser derfor således ud:
Nat 02: Flaske og sover videre.
I vågner og dagen begynder stille og roligt omkring kl 6-6.30.
Morgen 7.30: Flaske.
Puttes til dagens første lur omkring kl 8-8.30.
Frokost 11-11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, stille og roligt kan der gives lidt frugtmos som topping på grøden, vand af kop. Spiser max ½ dl.
Flaske ca. kl 12-12.30 og puttes til middagslur ca. kl 13 som nu.
Eftermiddag 16: Flaske.
Flaske og puttes til dagens 3 lur omkring kl 17.30 som nu.
Aften 18-18.30: Tilbydes lidt smagsprøver på lidt grøntsagsmos, max ½ dl. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten omkring kl 20 som nu.
Nat 02: Flaske og sover videre.
Når andre hører, at du vækker din datter ved hver lur dagen igennem, så vil de højst sandsynligt fortælle dig, at det skal du ikke gøre. Men som jeg læser dit brev (og tidligere brev), så er det faktisk nødvendigt, hvis ikke lillepigen skal bytte fuldstændig op og ned på nat og dag. Og det lyder umiddelbart som om, at jeres datter får sit søvnbehov rigtig fint dækket.
Hun sover nattesøvn fra ca. kl 20 til 06/06.30 = 10-10.5 time, og hun sover 3 lure dagligt på 2.5-3 timer + 2-2.5 time + 30 minutter. Det svarer til 5.5-6 timers søvn i løbet af dagen. Samlet får hun altså ofte ca. 16 timers søvn i døgnet, og det er mere end gemmensnittet, men det er helt okay :) Hun har et godt sovehjerte, og det må hun gerne have. Så jeg synes ikke, at du skal vække hende yderligere. Det er sandsynligvis noget der gradvist vil ændre sig i takt med, at hun bliver ældre, lige nu er det rigtig fint:)
Hun mangler ikke mælk. Hun får 5 flasker af 235 ml = 1175 ml. Hun vejer 7 kg, så det er rigeligt til at dække hendes behov, 200 ml i hver flaske, ville også være fint. Jeg synes dog ikke, at du skal skrue ned i mængden lige nu. Jeg formoder, at når hun starter med skemad og drikker vand af kop, så vil hun selv begynde at drikke mindre af sine flasker - og hvis ikke, så kan du gradvist vænne hende til at drikke lidt mindre af gangen. Men som sagt, skal hun stadig tilbydes de 5 flasker i døgnet.
Det lyder rigtig fint med de ca. 2 timers vågenhed, og det er super dejligt, at du bare kan putte hende, og så lukker hun øjnene og falder i søvn. Det er heller ikke nødvendigt at give hende mere flaske om natten. Det er fint, som det er nu - og hun lyder til at stortrives på den måde.
Det lyder umiddelbart som om, at alder og udvikling spiller ind hos jer. Der er ingen tvivl om, at jeres datter gennemgår en stor udvikling både motorisk og mentalt. Hun ligger ikke længere stille, men drejer omkring, bruger sin krop, sparker fra med benene, øver sig i at vende sig, triller rundt. Hun er også langt mere opmærksom nu. Hun skelner tydeligt mellem, om I er hjemme eller ude. Hun registrerer, om hun bliver holdt af mor, far eller en fremmed, og hun suger til sig af indtryk. Alt sammen med til at gøre, at det kan være rigtig svært at finde ro og falde i søvn, for det er svært at slippe alle indtryk og koble fra. Og når hun så endelig sover, så ligger hun også uroligt. Hun virrer med hovedet, sparker dynen af osv. Og måske ligger hun også og siger en masse lyde, - både pludren, små grin og utilfredse lyde...
I skal naturligvis hjælpe hende med stillingskift. Når hun får sig lagt i en stilling, som hun ikke mestrer at komme væk fra, så er det godt, at I hjælper hende tilbage på ryggen, giver hende dynen på, som hun har sparket af, beroliger hende med en hånd osv. på kroppen. Ligesom en beroligende hånd også kan have positiv effekt, når hun ligger og siger sine forskellige lyde om natten...
Men, I skal passe på ikke per automatik at komme sutten i munden på hende, hver gang hun giver lyd fra sig. For så kan hun lære, at sutten skal være i munden, for at hun kan sove. Det betyder, at hun begynder at registrere, hver gang sutten falder ud af munden, giver lyd fra sig og forventer, at I så kommer og giver hende sutten igen. Det kalder jeg for vanebetinget afbrudt søvn... Derfor er det vigtigt, at I forsøger at hjælpe hende videre i søvnen uden at give hende noget i munden, hverken sut eller flaske.
Prøv derfor om I nogle gange kan trække tiden lidt, og se om hun ikke af sig selv kan finde videre ind i søvnen, og hvis det er nødvendigt, at I hjælper hende, så prøv om I kan hjælpe hende med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt - netop via stillingskift eller en beroligende hånd og ikke ved at give hende sut :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske