Brev:
Urolige nætter - 12 uger
15. februar 2022
Alder:
2 mdr.
Urolige nætter - 12 uger
Kære Helen.
Jeg skriver til dig i håb om, at du måske kan hjælpe mig til at forstå det natteroderi vi har herhjemme og måske kan give nogle gode råd.
Jeg har en dejlig dreng på 12 uger. Han blev født 8 dage over termin ved en ukompliceret fødsel og vejede 3850g 54cm lang. Idag er han 63 cm og vejer 6200gram. Han fuldammes.
I dagtid er han mild, glad og vældig tilfreds. Han sover gode lure i sin barnevogn og en gang i mellem i ergobaby. Men problemet er nætterne der snart er ved at tage pusten helt fra mig. Siden han var ca 4 uger gammel har han været helt vildt motorisk urolig om natten. Han flagrer med armene og kører dem rundt i hovedet og benene kører som trommestikker. Han grynter og klynker og “snakker” højlydt. Det meste af tiden har han øjnene lukkede mens det står på, men det virker ikke til han rigtigt sover. Ofte får han også vækket sig selv og er derefter meget svær at få til at falde i søvn trods amning, vugning, sut og at han får lov at komme over til mig.
I starten kunne det værste afhjælpes ved at svøbe ham i sin sommerdyne, men i takt med at han har opdaget sine hænder og er blevet stærkere så kæmper han sig ud af svøbet og virker nærmest til at blive sur over det. Der er ingen problemer med at putte ham om aftnen, hvor han gerne vil svøbes, hvorefter han lægges i sin bedside crib med en tyngdedyne ovenpå og evt en sut. Først sover han typisk et stræk på 3-4 timer, hvorefter balladen starter. Herefter sover han typisk en times intervaller og jeg bruger ofte 30-60 min på at få ham til at falde til ro og sove igen.
Jeg synes jeg har prøvet alt:
1. Svøb. Både i svøbe-bleer, dynebetræk, dyne.
2. Tyngdedyne
3. At putte uden at svøbe, men her sparker han hurtigt dynen af og bliver mere urolig
4. Have ham sovende på siden i en kile-pude til formålet
5. Lade ham sove ved siden af mig
6. Vugge ...
...
7. Amme
8. Sut
9. Putteklud som dufter af mig og min mælk
Inter virker og jeg er så udkørt.
En typisk dag:
7/7.30: vågner
Puttes til lur resten af dagen når han har været vågen ca 1,5-2 timer.
Han sover lure af 45min-2,5 times varighed, afhængig af om det lykkes mig at vugge ham videre i vognen.
Oftest sover han en morgenlur på ca 1 time, en middagslur på ca 2 timer og en eftermiddags- og aftenlur på 30-60 min.
Han puttes til natten mellem kl 20.30 og 21 de fleste dage.
Jeg er opmærksom på at holde nætterne mørke, rolige og uden underholdning, andet end alt det roderi der kommer ud af ovenstående. Jeg prøver tit at amme. Give ham sutten. Vugge. Så kommer han over til mig og det virker nogen gange. Men lige så ofte ikke.
I hans vågentid ligger han på legetæppe, hvilket han elsker, jeg laver sanglege med ham, cykler med benene og laver krydsbevægelser, snakker med ham. Han ligger på maven og jeg triller ham frem og tilbage. Kort sagt synes jeg at jeg gør en del for at stimulere ham og lade ham bruge sig selv motorisk. Jeg prøver også at skærme ham efter hans aftenlur, men det er ikke altid nemt med en storebror på 2,5 år med krudt i :)
Hvad angår amning tilbyder jeg ham brystet når han vågner fra lur og det modsatte inden han puttes, som han så tilbydes igen efter næste lur. Håber det giver mening. Han får selvfølgelig også en tår hvis han efterspørger/virker sulten.
Han har afføring ca hver 3 dag. Sådan har det altid været. Og pausering af D-dråber i en kort periode efter anbefaling fra min sundhedsplejerske gjorde ingen forskel. Han virker ikke længere plaget at mavekneb som han gjorde i starten.
Min sundhedsplejerske har ingen gode ideer til hvad vi ellers kan gøre og heller ikke nogen umiddelbar forklaring på hans natteroderi.
Hvad tænker du om det hele?
Venlig hilsen
en meget træt mor