Svar: Urolige nætter - 12 uger
15. februar 2022
Alder:
2 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og stort tillykke med lillebror - og velkommen tilbage, dejligt at høre fra dig igen:)
LIllebror blev født med en rigtig fin vægt, og han har også taget rigtig godt på. Det lyder som om, at du har masser af mælk, og det er super dejligt. Når det er sagt, så lyder det dog også som om, at han måske har tendens til at slatspise lidt, hvilket ofte sker omkring 3 måneders alderen, og det kunne måske være det, som spiller ind hos jer.
Jeres dreng vil naturligt bruge sig selv mere motorisk nu. Som du beskriver, så kører arme og ben, han vil flytte mere og mere på sig og ligger ikke længere helt stille - hverken når han er vågen eller sover. Mange børn har stadig i hans alder en aktiv moro-refleks/faldrefleks. Det betyder, at han giver et spjæt, når han går fra et søvnstadie til et andet og derfor let får vækket sig selv. Derfor hjælper det nogle gange at sove i mors eller fars arme, fordi det gør, at han føler sig holdt og han med det samme kan beroliges og hjælpes ind i søvnen, når kroppen spjætter - og derfor ikke når at vække sig selv, som når han ligger alene. Og så vil han naturligt også blive mere og mere bevidst nu. Han vil lægge mere og mere mærke til, om han er hjemme eller ude, og være meget mere bevidst om, hvad der sker hos jer og omkring ham.
Denne udvikling gør, at han ved brystet godt kan begynde at lade sig forstyrre, når han spiser. Han tager fat, dier, slipper, tager fat, dier igen, slipper - kikker på dig, pludrer med dig, tager fat og dier lidt igen, men slipper så atter for at kikke efter far eller storebror - og pludselig er det mere spændende at kikke på verden, end det er at sove. Og det er her at hans slatspisning pludselig kan få betydning for hans nattesøvn, for hvis han slatspiser lidt hele dagen igennem, så er han nødt til at søge brystet ekstra om natten og så vil han netop vågne op og ikke kunne sove, før du igen og igen giver ham brystet i munden...
Derfor er det rigtig vigtigt, at du lige nu forsøger at sikre dig, at han får mælk nok hele dagen igennem. Du fortæller, at du ammer fra begge bryster, og du fortæller også, at han ofte både ammes, når han vågner af en lur og før han skal sove næste lur - og det er super godt. Det er ofte med til at sikre, at han får tilstrækkeligt med mælk. Du kan dog godt forsøge, om du kan få ham til at spise lidt længere tid af gangen og måske spise lidt mere effektivt, når han lægges til.
Vær her også opmærksom på hans spisning og rytme om aftenen. Sidst på dagen er din mælkevolumen ikke så stor, men din mælk er mere koncentreret. Det betyder, at han har brug for at die hyppigt, fordi han derved får flere små mængder mælk i maven og dermed mere mæthed. Så en opmærksomhed på ammerytmen om aftenen kan være en god idé og måske er du nødt til at gå afsides med ham og lægge dig ned at amme, for på den måde at hjælpe ham med at spise bedre og mere effektivt, før natten begynder.
Du fortæller, at han siden 4 ugers alderen har været meget motorisk urolig, når han har skulle sove. Især sidst om aftenen og i løbet af natten, så flagrer han med armene, kører dem rundt i hovedet og benene kører som trommestikkere. Det er meget normalt i forhold til hans alder, men der er naturligt forskel på børn, så nogle børn er bare mere motorisk urolige end andre børn...
Det er dog rigtig godt, at I forsøger at hjælpe ham til ro og det lyder som om, at I gør det helt rigtige, når I putter ham. Du fortæller, at du ofte svøber ham, derefter putter ham i bedside grib, så får han en tyngdedyne på og evt. en sut, og ofte sover han derefter rigtig fint i 3-4 timer. Her skal han naturligt ammes, og det vil være rigtig godt, at du her hjælper ham med at spise rigtig godt, gerne fra begge bryster, og derefter så putter ham tilbage i egen seng igen - og netop igen bruger f.eks. tyngedynen, hvis han finder ro med denne. Det lyder for mig som om, at ha har brug for at føle sig holdt, brug for hjælp til at holde samling på sig selv, så han netop ikke kommer til at ligge og flagre med arme og ben. Og her kan en sovepose være en god løsning.
Nogle gange er det tilstrækkeligt, hvis du kan samle hans hænder på hans brystkasse. Altså med din ene hånd holde begge hans hænder samlet. Da I sover med bedside, så har du netop mulighed for at forsøge dette. Du kan ligge ved siden af ham og med din hånd hjælpe ham med at holde fysisk sammen på sig selv - uden at du behøver tage ham op, vugge ham, give bryst eller andet. Dog skal han stadig have mælk hver 3-4 time om natten. Men er han fyldt godt op om dagen, så behøver han ikke mælk hver time om natten:)
Det kan også være et forsøg værd, om I om aftenen kan give ham et bad og afslutte dette med god frottering med håndklædes, og så smøre ham med lidt creme og give ham lidt babymassage. Det kan nogle gange hjælpe med lidt trykmassage, fordi det stimulerer hans følesans og hans muskel-ledsans, og det er netop vigtigt at stimulere disse sanser, når kroppen skal finde ro.
I skal naturligvis også være opmærksomme på, om andre ting kan spille ind på hans uro. Det kan være spændinger i nakke, skulder, måske forstoppelse, måske refluks.. Hvis han har smerter eller en form for ubehag i kroppen, så vil det naturligt gøre det sværere for ham at sove roligt.. når jeg læser din beskrivelse, så lyder det dog som om, at dette er tjekket og også udelukket hos jer..?
Rytmen med de 3 lure lyder rigtig fin, og det er super flot, at han allerede har en sådan rytme. Det lyder også helt normalt med et puttetidspunkt omkring kl. 20.30-21, ligesom det lyder rigtig godt, at du nu forsøger at aktivere ham godt i de vågne perioder. Det er netop vigtigt at medtænke, at han gradvist går fra at være et spædbarn til at være en mere aktiv lille baby, og at han derfor stille og roligt får brug for mere aktivitet og stimuli både fysisk og mentalt. Så dagen skal inddeles i vågne, aktive perioder og så perioder, hvor han hjælpes med at koble fra, få mælk nok og så skulle sove. Præcis som det lyder som om, at du også forsøger:)
Der er, når jeg læser din beskrivelse, ikke noget som umiddelbart springer mig i øjnene, og hvor jeg kan sige, at det er det og det, du skal ændre på. Det lyder for mig som om, at du allerede gør rigtig mange gode ting, og at du blot skal fortsætte med disse. Og så naturligt medtænke, om der måske skal ændres lidt på hans spisemønster, om han skal hjælpes med at spise lidt længere tid og mere effektivt så han ikke slatspiser. For meget slatspiseri kan også give for meget vandholdig mælk i maven, som igen kan give mere uro..
Derudover vil det være rigtig godt, at I er opmærksomme på, om han kan have spændinger, refluks eller andet, som kan påvirke hans nattesøvn. Ligesom massage og stimulering af hans muskel-ledsans vil være godt. Uroen hører dog alderen til, og jeg tænker, at tiden derfor også vil arbejde lidt for jer - hvis det kan give jer lidt ro at vide det:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie igen:)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske