Svar: Nattesøvn 4 måneder
15. februar 2022
Alder:
4 mdr.
Kære Olivias mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig. Og jeg vil starte med at tage udgangspunkt i både det første og det det sidste, du skriver, nemlig Olivias alder og måske et appetitspring.
Når børn rammer 4 måneders alderen, så sker der rigtig meget. Olivia har en alder nu, hvor hun følger tydeligt med i, hvad der sker omkring hende. Hun skelner tydeligt mellem, om hun er hjemme eller ude, om hun holdes af mor, far, eller måske en bedsteforælder eller andre. Hun er også motorisk stærkere nu, holder sit hoved, drejer hovedet bevidst efter lys og lyd. Hun kan se længere, fornemmer rummet, hun er i på en ny måde osv. osv. Det betyder, at hun ofte også lader sig forstyrre, når hun skal spise. Hun spiser, slipper, kikker efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Samtidig så ændrer søvnen sig i denne alder. Rent fysiologisk begynder hendes søvn at indeholde flere stadier, og den kommer gradvist til at minde om den søvn, som vi voksne sover eller som større børn sover. Det spæde barn skifter mellem at sove en "aktiv søvn" og en "stille søvn". Men når barnet bliver 4 måneder gammelt, så begynder søvnen altså at indeholde flere stadier, og det betyder, at hver gang barnet bevæger sig fra et søvnstadie til et andet, så er der en risiko for, at barnet vågner op - og er hun først vågnet, så kan det være rigtig svært at få hende til at sove videre igen.
Derfor er det ofte en god idé at arbejde på, at hun i denne alder lærer at forbinde f.eks. barnevogn eller tremmeseng med stedet, hvor hun skal sove. Så I gradvist arbejder på at adskille favn og søvn... Men, det ved din datter tilsyneladende ikke, så lige nu lyder det som om, at du er nødt til at sidde med hende lidt længere tid, før du kan putte hende fra dig, eller også skal du flytte hende fra dig noget før, så hun ikke falder for meget hen i dine arme, men faktisk lægges ned hvor hun skal sove, før hun bliver for træt...
Det kan nogle gange hjælpe, hvis du kan svøbe hende eller putte hende i en sovepose, så skiftet fra din favn og ned i seng eller barnevogn ikke føles så stort, som det gør lige nu. Lige nu fornemmer hun skiftet fra favn og seng meget tydeligt, hvilket hun reagerer på og bliver ked af. Du kan derfor skifte hendes ble, gøre hende klar til at sove, putte hende i en sovepose, give hende mælk og først derefter flytte hende fra dig. Soveposen vil gøre, at hun stadig føler sig holdt, når hun flyttes fra dig - og du kan stå ved hende, holde hænderne beroligende på hendes krop, lulle hende ind i søvnen eller trille hende lidt i barnevognen, hvis hun ligger i den.
Hun må gerne få en sut, når du flytter hende fra dig, og du kan med fordel også forsøge med en klud, gerne koble kluden til sutten. Det kan minde om at ligge i din favn, og samtidig kan kluden også dufte af dig, så fornemmelsen af at have mor tæt på følger med ned, hvor hun skal puttes.
Du kan også forsøge at lægge dig med hende, så du ammer hende liggende i din seng og lader hende falde i søvn ved siden af dig. Hvis hun har en bedside, eller du på anden måde kan koble hendes seng til din seng, så det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, så er det en god måde at vænne hende til at falde i søvn på. Hun lærer at falde i søvn liggende ved siden af dig, og du kan gradvist øge den fysiske afstand mellem jer, og du er stadig tæt på hende, så hun kan mærke dig - uden at du behøver stå op, uden at du behøver gå rundt med hende og lignende. Du kan blive liggende i din seng og stadig få lidt nattesøvn, imens hun lærer, at der ikke behøver være en masse aktivitet, for at hun kan sove.
Og så skal du som sagt også være opmærksom på, om hun har tendens til at slatspise lidt for meget dagen igennem. Netop fordi hun er mere bevidst og let lader sig forstyrre, så kan hun måske spise lidt for lidt, og så er hun naturligt nødt til at søge mælken ekstra hyppigt om natten. Vær derfor sikker på, at hun spiser godt og effektivt hos dig i løbet af dagen, så hendes behov dækkes godt, og så hun om natten kan spise hver 3-4 time i stedet for en gang i timen.
Du skal naturligvis også være opmærksom på, om hun søger brystet ekstra om natten, fordi hun begynder at have behov for mere og andet mad. I første omgang vil det være rigtig godt, at være opmærksom på amningerne og hendes mælkeindtag, og at hun skal spise effektivt, men hvis dette ikke er tilstrækkeligt, så har hun måske behov for, at I starter op med lidt skemad..
Alternativet kan naturligvis også være en flaske, da den kan gives af far og være en måde at få far på banen på. Det kunne f.eks. være en drømmeflaske sen aften, da far kan give denne, og du derfor har mulighed for at gå tidligere i seng. Samtidig kan modermælkserstatning nogle gange mætte mere end modermælk, og derfor være med til at gøre, at hendes søvnstræk vil blive lidt længere, før hun melder sig igen, så det er også en mulighed, som I kan overveje - jeg ved ikke, hvordan du har det med det, og hvad jeres lille familie har brug for. Jeg ved dog, at I har to ældre børn, som du også gerne vil være der for, og som du skriver, så kan du mærke, at det betyder at tære på din krop, at du igen og igen er på om natten. Derfor var det måske en god idé at far kom lidt på banen nu:)
Så for at opsummere - det er højst sandsynligt alder og udvikling, som spiller ind nu og fysiologisk ændring af Olivias søvn. Det er derfor vigtigt, at du er opmærksom på, at hun får mælk nok hele dagen igennem, og det kan være en overvejelse værd, om du skal ændre lidt på jeres ammerytme om dagen, om hun måske skal starte med lidt skemad eller om du (eller far) måske skal prøve med en flaske sen aften.
Derudover kan det være en god idé at amme hende liggende, og ikke starte med at flytte hende fra dig, men lære hende at falde i søvn liggende stille ved siden af dig - og føst derefter flytte hende til egen seng. Ligesom det vil være rigtig godt at hun puttes i sovepose eller lignende, når du nogle gange flytter hende til seng eller barnevogn, så hun hele tiden har en fornemmelse af at blive holdt og føler sig omsluttet, selvom det ikke længere er af dine arme.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske