Svar: Søvn og natamning - 8 mdr.
17. februar 2022
Alder:
8 mdr.
Kære Mathilde
Tak for dit brev - og beklager svartiden :)
Det lyder som om, at jeres dreng har et søvnassociationsproblem, som handler om, at han er både afhængig af dit bryst og din favn for at kunne sove. Han har brug for bryst og favn, når han skal finde ro og overgive sig til søvnen, og han har også brug for bryst og favn, når han i løbet af natten har sine opvågninger.
Da det kun er mors bryst som dur, så er det svært for far at tage over, og derfor også svært for farmor og andre at passe ham :) Derfor er det vigtigt, at du nu forsøger at give ham nogle nye søvnassociationer, altså et nyt ritual, en ny måde at falde i søvn på, som netop kan erstatte mors bryst og favn.
Og det er lettest at starte om dagen. Derfor er det vigtigt, at du stopper med at amme ham, før han puttes til formiddagsluren, og når du ammer ham før middagsluren, er det vigtigt,at han ikke længere falder i søvn i din favn og med dit bryst.
Det er på samme måde vigtigt, at du lærer ham, at det er trygt og dejligt at falde i søvn i sin seng, i sin barnevogn osv. Altså et andet sted end i din favn. Det er naturligt utrygt for ham, hvis han falder i søvn i dine arme, flyttes til egen seng og derefter oplever, at ligge et andet sted. Så vil han ikke kunne finde videre ind i søvnen, men vil vågne mere og mere op og vil kun kunne komme videre i søvnen, hvis han igen og igen tilbydes bryst og favn - fordi det er sådan han han har lært at sove. Det er de rutiner/søvnasociationer han har.
Det vil være passende med 3 amninger nu, og jeg vli anbefale, at du lægger disse før middagslur, aften og sen aften. Efter midnat skal han altså ikke længere ammes. Det vil være rigtig fint, at du stadig ammer ham liggende i din seng, hvis det giver ro og hjælper ham med at overgive sig til søvnen på en tryg og dejlig måde - men det er vigtigt, at du trækker brystet til dig,før han sover helt. Så han får din nærhed, men ikke længere er afhængig af brystet i munden for at kunne falde i søvn. Og jeg tænker, at du er nødt til at arbejde på at skabe disse nye vaner, før far har mulighed for at komme på banen. Det vil højst sandsynligt være for hårdt for jeres dreng, hvis han fra den ene dag til den anden skal undvære bryst og mors favn - og "nøjes" med far, selvom far naturligt er lige så god og elsker ham lige så højt.
For at få far på banen, så vil det være rigtig godt, at far gør alt det, som leder op til putning. Det vil sige, at det vil være rigtig godt, hvis far kan give jeres dreng et bad om aftenen, afslutte badet med god frottering med håndklædet, smøre ham med lidt creme, gøre ham klar til natten - og også meget gerne servere en godnatgrød, som vil være med til at forberede ham til natten og samtidig sikre, at han ikke behøver vågne om natten, fordi han reelt er sulten. Far kan derefter børste hans tænder, og så tager mor over og putter til natten med amning, men øver altså at brystet slippes før han sover helt - og gradvist øver, at han derfra vænnes til at blive puttet i sin seng og ikke sover ved siden af dig. Men en ting af gangen :)
Vil også lige indskyde, at det lige nu kan være en god idé, hvis du kan sove med en t-shirt eller lignende på, så han ikke har fri adgang til brystet natten igennem. Det er dig, som styrer, hvornår han kan ammes :)
Alternativet til brystet er en flaske, men hvis jeres dreng altid er blevet ammet, så vil han højst sandsynligt ikke acceptere en flaske nu. I kan naturligvis godt forsøge - ikke fordi at jeres dreng har brug for mere mælk, men fordi det er måden far kan komme på banen på og en måde at erstatte mors bryst og favn på.
Jeres dreng har brug for enten modermælk eller modermælkesrstatning til han er 12 måneder gammel og lige nu fungerer amningen jo rigtig godt, og han har ikke behov for yderligere mælk - men det er jo ikke altid mælkebehovet man skal se på, men også f.eks. jeres behov for at far kan tage over. I skal derfor oveveje, hvad I vil prioritere og hvorfor.
Der er også den mulighed at far f.eks. giver en drømmeflaske sen aften - så du ikke ammer før midnat, men så far i stedet tilbyder en flaske her. Det giver dig mulighed for at gå tidligere i seng og far kan tage over sen aften og i løbet af natten, så dine hyppige amninger naturligt stoppes her. Det kan være en mulighed, og du kan evt. vælge at sove i et andet værelse, så jeres dreng kan ligge sammen med far i dobbeltsengen i løbet af natten. Han kan få masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, masser af kærlighed og kærtegn - men amning og dermed brystet er udelukket, for mor er der ikke.
Om det kan lykkes er svært at sige, for jeres dreng brager lige nu igennem separationsfasen, og det betyder, at han godt kan have ekstra meget behov for at have mor tæt på, og mange børn vil i denne alder søge brystet lidt ekstra. Igen er det dog vigtigt, at du i løbet af dagen arbejder på at vise ham,at han fint kan drikke vand af en kop, trøstes og hjælpes videre med nærhed, knus og kram, og ikke behøver brystet i munden, hver gang han bliver lidt ked af et eller andet :)
Så hvis jeg skal prøve at opsummere:
Så start om dagen med at adskille bryst, favn og søvn. Giv ham et mellemmåltid før formidagsluren. Am ham stadig før middagsluren, men sørg for, at han ikke længere falder i søvn med brystet i munden og forsøg at vænne ham til at forbinde barnevogn eller tremmeseng med stedet, hvor han skal sove.
Øv også at andet end bryst kan bruges, hvis han er ked af det og tilbyd ham vand, hvis han søger brystet, fordi han er tørstig. Jo mere han kan det om dagen, jo lettere vil det ofte være at overføre til aften og nat.
Og hold så igen med brystet efter midnat, så han stille og roligt lærer, at han ikke behøver brystet i munden for at kunne sove igennem om natten. I første omgang har han måske brug for mor ved siden af sig - men bryst skal han ikke have. Måske er det far, som skal tage over efter midnat...
Og lad så far gøre alt det, osm leder op til putning, så det bliver naturligt, at far også putter, hvis mor en dag ikke er hjemme - og så det bliver naturligt, at farmor også kan gøre det hele, når I om en måned ikke er hjemme til at sørge for det hele om aftenen.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og ønsker jer held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske