Brev:
Søvn - knap 7 mdr.
20. februar 2022
Alder:
7 mdr.
Søvn - knap 7 mdr.
Hej Helen.
Min dreng er næsten 7 mdr og vågner mange gange i løbet af natten. Han virker som en sensitiv dreng der reagerer på nye ting.
Lige fra fødslen har han kun villet ligge på mig og ammes i søvn. Han ligger i en bedsidecrib om natten, men vil ikke sove i den. Da han var 4/5 mdr forsøgte vi at putte ham i den, når han var nyammet, døsig osv, men han begyndte straks at skrige. Vi har prøvet at synge, en hånd på brystet, ligge tæt på ham, holde i hånd og snakke til ham. Han skriger og græder bare. Også når vi har taget ham op, trøstet og prøvet igen. Efter 3 dage opgav vi, for han blev så ulykkelig.
Om morgenen kan jeg lægge ham i sin seng mens jeg tager tøj på. Så ligger han og hygger. Men ikke om han vil om aftenen. Så skriger han. Det gør han også når jeg lægger ham på vores seng, og når jeg giver ham natdragt på. Jeg synger og snakker lidt med ham undervejs.
I et stykke tid kunne jeg amme ham liggende på siden, og så faldt han i søvn. Det virker ikke længere. Og han kan ikke lide at ligge ved siden af mig heller. Så skriger han også. Hans far kan pt ikke få lov at putte, desværre. Han vil også sparke dynen af. Han hader at have noget over sig.
Om dagen sover han formiddags og middagslur i barnevognen. Vi putter ham i flyverdragt og en trøje samt striksokker og så dyne på. Han bliver ammet inden, og så går jeg med ham. Han sover næsten altid nærmest med det samme. Han bliver puttet vågen. Nogle gange brokker han sig et par minutter, men han sover som regel fra 9-11.40 ca. og igen kl. 13.30- ca 16.15. Igen på samme måde.
Han bruger ikke sut og har ikke fundet ud af at suttekluden er dejlig endnu. Vi har indtil nu sovet med vågelampe i soveværelset. Men har nu prøvet at slukke den. Vi overvejer også at købe en sovepose til ham. Han bryder sig ikke om at blive holdt fast om natten. Han kan heller ikke lide en masse nusseri. Nogle gange skubber han vores hænder væk.
Vores dag:
Vågner ca kl 6, bliver liggende til kl 7. Ammer.
Kl. Ca 8: grød med sveskemos (han har vist en smule ondt i maven om natten). Han ammes lidt i 9 og puttes i barnevognen (kører tur).
Vågner lidt i 12. Får en ristet rugbrødsbjælke fx og grød samt lidt frugtmos topping. Leger på legetæppe med os til det er tid til amning og barnevogn ca 13.30/14. Får lidt frugtmos evt en agurkestav/brødbjælke/en mariekiks/en smule hvedebolle med smør/lidt frugt (han har ikke vænnet sig så meget til det endnu) som eftermiddsgsmad, og aftensmad ca 17.30 sammen med os. (Grød eller mos). Han puttes og ammes ca kl 20. Og sover et par timer.
Omkring midnat begynder problemet. Han sover lettere, vågner nemt og skal have brystet 4 ud af 5 gange for at sove igen og jeg sidder med ham 15-30 min. Indtil jeg kan lægge ham. Nogle gange skriger han og må op i min favn et stykke tid mere. Han ligger efterhånden ret uroligt ved mig i perioder. Og har haft nogle dage nu, hvor han i søvne skreg og blev ved samt vred sig, når jeg tog ham op. Omkring kl 1. Jeg tror det har været lidt forstoppelse ift tilvænning af det nye mad. Jeg sørger selvfølgelig for vand til maden.
Pt er han vågen ca 6 gange hver nat. Hvorfor sover han godt om dagen men ikke om natten?
Med venlig hilsen
hans mor.