Svar: Søvn - knap 7 mdr.
20. februar 2022
Alder:
7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Du fortæller, at jeres dreng - siden han blev født - har sovet på dig og er blevet ammet i søvn. Han har aldrig kunne sove i sin bedside, men er blevet rigtigt ked af det, når I har forsøgt at lægge ham fra jer. Derfor har I taget ham op, og givet han den nærhed og tætte kontakt, som han har vist behov for - helt naturligt og helt okay - men det betyder, at han nu har lært, at det at sove er forbundet med at være i mors favn og have mors bryst i munden. Og det er derfor han ikke kan falde i søvn i sin seng om aftenen og også søger din favn og brystet om natten.
Du fortæller også, at han om dagen sover i sin barnevogn. Her har i fået skabt et ritual, hvor han ammes, og derefter puttes i sin flyverdragt, får sokker på og dyne - og så triller I en tur, og han falder ofte i søvn på denne måde og sover to gode lange lure. Det, at I har fået skabt dette ritual om dagen, er forklaringen på, hvorfor han om dagen godt kan sove i sin barnevogn. Ritualet er trygt og genkendeligt for ham - på samme måde, som ritualet med at sove i mors favn og med mors bryst aften og nat er genkendeligt og trygt for ham der.
Det er en kæmpe fordel, at han har lært at sove i sin barnevogn om dagen, og du kan godt forsøge, om du kan overføre noget af hans ritual til aftenputningen, så han lærer at sove på en ny måde der. Du kan med fordel sætte sig og amme ham, som du gør om dagen og i stedet for derefter at putte ham i hans flyverdragt, så kan han i stedet blive puttet i f.eks. en sovepose, som hjælper ham med at føle sig lidt holdt, men uden at det er af dine arme, og uden at han er så tæt puttet, at han føler det irriterende. Han har også en alder nu, hvor han højst sandsynligt kan blive irriteret, hvis han ikke kan skifte stilling under søvn.
Det er også rigtig fint, at I forsøger at putte ham med en putteklud. Den må gerne dufte af dig, så han føler, at du stadig er i nærheden, selvom han puttes i egen seng. De fleste børn er dog mellem 12-18 måneder, før de bevidst begynder at bruge en putteklud, så det er helt naturligt, at han ikke har taget en sådan til sig endnu :)
Derudover, så skal du stille og roligt til at vænne ham til at brystet ikke længere er så nødvendigt. Bryst og søvn skal gradvist adskilles, og antallet af amninger skrues ned. Han skal have mellemmåltider og vand af kop i stedet for brystet, og når han bliver 7 måneder, vil det være passende med 4 amninger i døgnet. Jeg anbefaler, at disse ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.
Nu hvor han er knap 7 måneder gammel, vil det være rigtig godt, hvis du kan stoppe med at amme ham efter midnat. Han må meget gerne undvære brystet i 5-6 timer f.eks. fra kl 23.30 til 05. Når jeg ser på din dagsplan, så ammer du betydeligt mere, og derfor vil det være rigtig godt, at du nu forsøger at lirke brystet ud af munden om natten, så han ikke fylder sig med mælk, ligesom amningen om morgenen også forsvinder. I stedet skal han tilbydes tidligere morgenmad og et mellemmåltid, før han skal sove lur.
Mit forslag til en dagsplan, som passer til et barn på 7 måneder, og som er lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos (variation med sveskemos er fint), vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først - mellemmåltidet og vand af kop erstatter amningen her.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være rester fra aftensmaden eller færdiglavet middagsret til babyer fra 6 mdr. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca. 13.30-14 som nu
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping (anden mos end han tilbydes formiddag), frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
(Skal ikke ammes etermiddag...)
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere familiemaden, suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. kl 20 som nu.
Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt, og sover herefter videre uden brystet til næste morgen tidlig, hvordan ammes igen.
Du nævner, at han har skrevet i et par nætter, og at du fornemmer, at det skyldes tilvænning til ny mad. Du skal være opmærksom på, at han ikke bør få mere end 2 grødmåltider dagligt - de øvrige måltider bør være grøntsagsmos med kød/fisk, ligesom han også gerne må få frugt og bær. Jeg anbefaler, at du giver grød morgen og eftermiddag og grøntsager, kød og fisk frokost og aften. Til alle måltider gives vand af kop og også gerne vand som tørstslukker mellem måltiderne.
Det er vigtigt, at han får mad nok hele dagen igennem, drikker vand og også bliver ammet de 4 gange i døgnet - det er en forudsætning for at kunne undvære brystet om natten, at han er fyldt tilstrækkeligt op i løbet af dag og aften. Derudover er det vigtigt, at du er opmærksom på, at han vil have en naturlig uro om natten med den alder han har, og at det ikke er ensbetydende med at han skal have brystet hver gang han vågner. Det er vigtigt, at du sover med en t-shirt på, så han ikke kan søge og finde brystet selv, men så du styrer, hvornår han ammes og hvis kun brystet dur, så er det vigtigt, at du afkorter amningen mere og mere, så han ikke fylder sig med mælk i maven. Netop for også at give plads til mere mad i maven om dagen og langsomt få adskilt bryst og søvn:)
Han har en alder nu, hvor han naturligt kan ligge og sige lyde, småklynke, lave sutte- og søgebevægelser i søvne. Han gør det, fordi han lige nu drømmer rigtig meget, og alt hvad han oplever skal bearbejdes i drømme. Han vil også kunne grine imens han sover:) Det er ikke alle lyde, som du skal reagere på, nogle gange skal du bare lade ham være og se om ikke han så kan finde videre i søvnen selv. Han er motorisk også mere og mere igang, og kan ikke rigtigt finde ud af det, når han sover. Så han får sig lagt i stillinger, som han ikke rigtig mestrer at komme væk fra, og hvor han derfor har brug for din hjælp. Nogle gange skal han hjælpes tilbage på ryggen, så have dynen på, som han har sparket af, måske bare mærke, at du er i nærheden. Du må meget gerne hjælpe ham, men det er vigtigt, at du forsøger at hjælpe med så lidt aktivitet som muligt. Det vil sige, at du så vidt muligt ikke skal tage ham op, begynde at sidde med ham, vugge ham osv. men prøve at hjælpe ham videre i søvnen, hvor han ligger - så han netop lærer at komme videre i søvnen liggende.
I kan også overveje, om I måske forstyrrer hinanden for meget om natten, så det er tid til at flytte på eget værelse, hvis I har mulighed for det. Det kan gøre, at du ikke reagerer så hurtigt på alle hans lyde, det giver også mulighed for at far måske kan gå ind til ham efter midnat og hjælpe ham videre i søvnen - uden brystet, så han stille og roligt lærer at det godt kan undværes mellem kl. ca. 23.30-05.... Hvis han virker tørstig, kan far jo give ham lidt vand :)
I må prøve at vurdere, hvad der vil fungere bedst hos jer. Måske vil det være en hjælp for jer, hvis far tager over i nogle nætter... Måske er det lettere for jeres dreng at undvære brystet, hvis han stadig har mors favn... Det er forskelligt, hvad der vil fungere bedst, så derfor må I forsøge at finde ud af, hvad den bedste løsning vil være hos jer :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at min dagsplan også hjælper jer lidt videre.
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske