Svar: Hvor meget af den første skemad?
17. oktober 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Juca
Hvor er det dejligt at dine børn er så interesserede og parate til at gå igang med skemad. Det er super godt!
Jeg synes dog at du skal give dem lidt af gangen til at begynde med, simpelthen for at deres tarmsystem også kan følge med. Ellers risikerer de at få meget hård mave.
Jeg ved ikke om du ammer eller giver flaske. Uanset hvad, så vil det være en god idé at du giver skemad og så afslutter det måltid med mælk. Det sikrer dem mæthed nok, men gør også at maven holdes bedre igang og de skal være ældre, før et skemåltid alene kan udgøre et måltid.
Det kan være svært at sætte en mængde på, da børn jo er meget forskellige. En almidelig portion plejer at være imellem 1-2 dl grød/mos. Jeg tænker derfor at du kan begynde med mellem 5-10 skefulde, øge til ½ dl og beholde denne mængde nogle dage. Hvis det går fint, så øger du til 1 dl.
I princippet er det bedre at give 1 dl grød/mos to gange dagligt en 2 dl. 1 gang dagligt. Så I stedet for at 'proppe' dem for meget er det bedre at du tilbyder dem grød/mos morgen og aften.
Vær i øvrigt opmærksom på at grød måltider max bør udgøre 2 af dagens måltider og resten bør være grøntsagsmos. Når dine børn er omkring 7 mddr gamle vil de have behov for 3-4 måltider dagligt.
Fortsat held og lykke, håber det hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske