Svar: Rejse til Danmark
19. oktober 2005
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej Tina
Hvor er det dejligt at du har børnene hos dig og de ikke skal i institution, nu hvor reaktionen på flytningen kommer:o)
Med hensyn til at se dagplejer, familie og venner, så synes jeg I skal gøre dette. I skal naturligvis planlægge besøgene, så det hele ikke ligger oven i hinanden, men der er efter min mening ikke grund til at holde børnene væk fra tingene.
Det er dog nok meget vigtigt, at I hele tiden er sammen med jeres børn og således ikke lader dem passe af andre i den periode I er i Danmark. Især Andreas lyder til at have behov for at vide at I er der og ikke forlader ham.
Det er altid en god idé at bekræfte børn i de følelser de har. Det er således rigtig vigtigt at I, når Andreas savner Danmark og synes at noget er svært, medgiver at det forstår I godt. Det er en god idé at sige "jeg kan godt forstå du savner xx(dagplejer), hun savner også dig" eller "jeg kan godt forstå du synes det hele er dumt - jeg synes også det er lidt dumt". Et eller andet der direkte fortæller ham, at de følelser han har er okay. Netop dette er vigtigt i forhold til f.eks. at sige "hold nu op med det pjat, nu bor vi her og sådan er det!" eller lignende. Det dur ikke.
Derudover vil det være en rigtig god idé at I sender en tegning eller et lille brev til dagplejeren og til familien i Danmark. Det vil sikkert kun skabe glæde og kommer der svar tilbage, vil Andreas blive rigtig glad for dette. Så bliver han også bekræftet i at de stadig væk er der og ikke er 'blevet væk'.
Det er også en rigtig god idé at få taget nogle billeder af såvel dagplejer, familien, og måske omgivelserne hvor I boede. Hvis I kan lave et lille album, som kun er børnenes, så kan de se på billederne af dem de kender og savner, og så føles de måske ikke helt så langt væk.
Det er en lang flyvetur og jeg kan godt forstå at I bekymrer jer om det, når turen derover gik dårligt. Det er dog ikke sikkert at det bliver på samme måde denne gang.
Man kan i svære tilfælde give antishistamin (som en køresygetablet), det sløver lidt. Men det skal altid være i samråd med en læge og jeg vil ikke anbefale andet. Så du må kontakte lægen og hører, hvad han/hun vil foreslå jer.
Derudover må I prøve at finde nogle legeting, som man kan have med i flyet. Så børnene kan blive aktiveret lidt. Det kan være svært at finde noget, men tegneting, eller magnettavler kan være en mulighed. Og naturligvis bøger.
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske