Svar: 15 mdr. gammel og slår
19. oktober 2005
Alder:
15 mdr.
Kære Catrine
Børn er forskellige og nogle er nogle værre pilfingre, som er hurtige i bevægelserne, piller ved det hele, smider ting omkring sig og som har det man også kalder 'krudt i numsen'. Andre børn er mere rolige, meget undersøgende, tager en ting og studerer den længe og grundigt inden de lægger den fra sig og tager næste ting. Og sådan er det, børn har forskllig måde at opleve og lære på.
Det er klart at din datters måde at være på, hænger sammen med hendes udviklingstrin (og dermed er det en fase:o)), men det hænger også sammen med hendes temperatment, og hvad hun er for en pige - det kan også have sin charme:o)
Når man er 15 mdr gammel, så mangler man endnu sprog og har dermed svært ved at gøre sig så forståeligt, som man gerne vil. Hun kan peje og gøre sig forståeligt med fakter, men hun kan ikke sige at noget er dumt eller uretfærdigt, og hun kan ikke med ord eller fakter fortælle at hun bliver frustreret, ked af det eller vred. Derfor er det naturligt for hende at slå, når hun blive vred - det kan hun.
Hun skal naturligvis have at vide, at hun ikke skal slå, ligesom hun skal lære ikke at smide med maden, ikke stikke fingrene ind i videomaskinen eller hvad det nu kan være.
For at lære hende dette, kan det være en rigtig god idé at lade handling og ord følges ad. Hendes trang til at undersøge, også hendes trang til at undersøge jeres reaktion, er større end det lille 'nej' hun hører inde i sig selv, selv om hun ved hun ikke må. Trangen, lysten til at udforske får hende til at gøre det igen. At lade handling og ord følges ad, betyder at du f.eks. samtidig med at du siger 'nej' flytter hende. Sidder hun på din arm og slår brillerne af, så sættes hun ned på gulvet. Piller hun ved noget hun ikke må, så fjernes hun fra det, samtidig med at du siger nej. Alt for lange forklaringer har hun ikke brug for.
At hun ser på dig, er kun godt, det er netop for at få din reaktion og derfor er det vigtigt at hun i dit ansigt kan læse at det ikke er sjovt. Du skal se bestemt ud. Det skal ikke gøres til en leg og der skal ikke grines.
Det er en proces og I vokser alle med opgaven. Ting skal dog gentages mange gange, men lader man handling og ord følges ad, så lykkes det forhåbentlig lidt hurtigere:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske