Brev:
4 måneder baby er stoppet med at sove
24. april 2022
Alder:
4 mdr.
4 måneder baby er stoppet med at sove
Kære Helen
Tak for en god brevkasse - den har hjulpet mig meget når jeg har søgt hjælp. Nu er det blevet min tur til at spørge dig til råds.
Det føles som om min pige på 20 uger er stoppet helt med at sove. Hun bliver fuldammet og har fra hun blev født sovet ok om natten. Fra 00-07 er hun oftest kun vågnet 2 gange for at spise.
For et par uger siden er hun dog begyndt at ville til brystet hver 1-1,5 time om natten - hele natten igennem. Hun spiser ofte ikke et helt måltid men ligger og sutter på brystet og falder i søvn igen. Jeg tolker det derfor ikke nødvendigvis som om at hun er sulten. Det resulterer i at hun ligger ved mig og sover hvor hun tidligere godt har kunnet sove i sin bed side crip. Jeg har forsøgt at give hende sutten men den har hun aldrig haft den store fidus til. Nusseklud og bamser vil hun heller ikke have om natten, hun VIL til brystet og sove videre.
Derudover har jeg aldrig haft held med at putte hende til natten før klokken 23 ca. Hvis jeg putter hende tidligere vågner hun efter 30 min og er helt frisk. Hele dagen igennem tager hun kun 30 min lure, det er skræmmende så præcist det er. Tidligere har jeg kunnet lulle hende videre i søvn men det er umuligt nu. Det er ligegyldigt om hun bliver puttet i barnevogn eller slyngevugge.
Vores dagsrytme ser nu sådan ud:
Vågner ca 8-8.30. Hele dagen igennem prøver jeg at putte hende til lur efter 1,5-2 timers vågen tid. Da hun nu sover 30 min lure, så det bliver jo til en del putninger indtil kl. 22-23. Hun ammes mellem lurerne, ofte to gange i løbet af hver vågen tid.
Hun er en meget glad og kvik pige. Har let til smil og grin og er meget nysgerrig. Vi har altid fået af vide at hun virker meget vågen i forhold til sin alder. Vægtmæssigt ligger hun under kurven men følger sin egen kurve. Hun græder ikke meget og virker tilpas, hvilket vi er overraskede over taget i betragtning hvor lidt søvn hun får.
Hvordan hjælper vi hende tilbage til den gode søvn? Jeg har også lagt mærke til at andre børn på hendes alder puttes til natten ved 19-tiden og sover til 6-7 næste morgen. Clara har altid gået sent i seng og sovet til 8-9 næste morgen. Bør vi ændre det mønster så hun står tidligere op?
Hilsen
Claras mor