Annonce

Annonce

Svar: Hvordan opdrager man 3-årig


7. maj 2022

Kategori:
Alder:
3 år

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres ældste dreng og alle dine tanker :) Jeg vil naturligt meget gerne dele lidt tanker med dig, og jeg tænker umiddelbart, at flere ting kan spille ind hos jer. Du må ud fra det, jeg skriver, derfor forsøge at vurdere, om noget af det kan passe ind hos jer:)

Der er naturligt flere ting hos jer, som kan hænge sammen med jeres drengs alder og udvikling. Jeres dreng er godt igang med at udvikle sin selvstændighed, og selvom du oplever, at han ikke tager initiativ eller viser lyst eller behov for at gøre ting selv, så lyder det umiddelbart som om, at han netop hjemme faktisk afprøver selvstændigheden. Det gør han ved f.eks. at sige nej til ting, som I beder ham om eller løbe sin vej, når I forsøger at hjælpe ham med tøjet. Det er også en måde at vise selvstændighed og egen vilje på.

Og netop fordi han ude er så tilbageholdende, som han er - vægrer sig ved andre børn, helst vil sidde på skødet af dig, når I er til gymnastik, klamrer sig til klapvognen, vil holde i hånden hele tiden, panikker når han ikke kan se dig - så er stedet, hvor han kan løbe rundt, afprøve grænser, sige nej og forsøge at være mere selvstændig netop hjemme. Og en del af hans manglende deltagelse i hverdagens praktiske ting, kan derfor godt hænge sammen med dette - altså spirende egen vilje og selvstændighed.

Du har dog fuldstændig ret i, at det vil være rigtig godt, hvis han kan inddrages og også stille og roligt blive mere selvhjulpen. Og her skal du være opmærksom på, hvordan du inddrager ham, altså hvordan du kommunikerer. Du skriver, at du de sidste 1.5 år har opfordret ham til at hjælpe, men også har forsøgt at lade det være frivilligt. Du skriver, at du ikke kan bede ham om noget, hvorefter han så gør det. Du skriver, at han ikke vil bidrage, og du kan ikke finde en positiv måde at få ham til det på, og du bliver derfor i tvivl om, hvorvidt du skal lokke eller tvinge ham...

Det lyder for mig som om, at du har mere fokus på opgaven, og det du gerne vil have din dreng til, og det du gerne vil lære ham - end du har fokus på samværet. Og jeg tænker, at det er vigtigt vigtigt, at du forsøge at holde fokus på, at I skal være sammen og dermed gøre ting sammen. Du skal være opmærksom på, hvordan du opfordrer ham. Det lyder lidt som om, at du "giver ham ordre" og f.eks. siger til ham, at han selv skal tage tøj på, at han skal være med til at dække bord, at han godt selv kan hænge sin jakke på knagen... og når han oplever, at du på den måde "kræver" noget af ham, så går han i baglås, så har han ikke lyst til at gøre noget.

Når du skriver, at du forsøger at lade det være frivilligt at hjælpe til, betyder det så, at du giver ham et valg og f.eks. siger "vil du være med til at dække bord?" eller "kan du selv tage bukser på?", hvortil han så svarer nej... Han vil have rigtig svært ved at vælge og netop på grund af selvstændighedstrangen og den spirende egen vilje, så vil tendensen til at sige nej være stor.

Jeg vil foreslå, at du forsøger at gøre ting sammen med ham. Ikke sætter ord på opgaven, at nu skal han have tøj på eller nu skal der dækkes bord, men at du blot siger "kom, lad os hjælpes med bukserne, sæt dig ned - så det ene ben, så det andet ben, op at stå" osv. og guider ham igennem det, så I gør det sammen. Når det skal dækkes bord, så stiller du ikke spørgsmål og nævner ikke borddækning som sådan, men giver ham feks. en tallerken i hånden og siger "sæt du tallerken over på bordet". Og når han har gjort det, så får han en tallerken mere, som han kan bære derover. Så måden I er sammen på, de ting I gør - gør I ...


Annonce

... sammen, og I gør det på en naturlig måde, hvor det ikke er opgaven eller det han skal lære, som er i fokus, men netop at I nu er sammen om denne aktivitet. Jeg håber, at det giver lidt mening:)

Du nævner, at din dreng er sansemotorisk udfordret, og at han bruger høreværn i børnehaven. Han virker konstant bange for at blive forskrækket - og sådan har det mere eller mindre altid været. Det er naturligt rigtig godt, at du tager de hensyn til ham, som er nødvendige. Når det er sagt, så er det dog også vigtigt, at du er opmærksom på, hvordan du ser ham, og hvordan du omtaler ham overfor andre. Måske har du tendens til at sige "han er ikke så glad for andre børn", "han kan ikke så godt lide høje lyde", "han er lidt generet", "han vil helst bare være på mit skød" eller lignende.

Du skal være opmærksom på, at jeres dreng meget hurtigt kan begynde at opfatte sig selv som værende en, der skal være forskrækket, en der er nødt til at sidde hos mor, en som er nødt til at trække sig.. altså at måden du italesætter ham og hans udfordringer kan være med til at fastholde ham i den rolle, som du faktisk ønsker at få ham ud af...

Du nævner også eksemplet med koncerten og skriver blandt andet, at du naturligt ønsker, at han skal hoppe ligesom de andre børn. Her skal du være opmærksom på, hvordan du signalerer dette, måske siger du det direkte "du kan da også løbe hen og lege ligesom de andre", eller "se den anden dreng, hvor han...". Du fortæller også, at du er begyndt at opfatte ham som uopdragen og meget uselvstændig - hvilket du ikke tror er godt for hans selvværd. Og det har du fuldstædig ret i. Det er meget vigtigt, at jeres dreng ikke føler sig forkert. Og hvis han oplever, at han burde være mere ligesom alle andre, så vil det naturligt påvirke hans selvværd.


Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Foredrag med Helen

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen

Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus

Se flere foredrag med Helen ...


Derudover så har han jo fået en lillebror, og det kan også være med til at give nogle af de reaktioner, som I oplever. Måske har han nogle gange eller måske ofte lyst til at være lille og få hjælp til de samme ting, som lillebror får hjælp til. Måske er lillebror en større rival til jeres kærlighed og opmærksomhed, end I lige umiddelbart tror, fordi han måske har en helt anden personlighed, kan flere ting - og måske møder andre mennesker på en måde, som storebror ikke mestrer... det kan godt være smerteligt for storebror at opleve dette..

Det vil naturligt kunne give nogle ekstra udfordringer, hvis storebror er mere stille, tilbageholdende og måske introvert i sin personlighed, og lillebror så er meget mere social, ubekymret og måske ekstrovert i sin personlighed. Det kan I ikke lave om på, de er hver især, som de er, men det stiller ekstra store krav til jer, fordi de naturligt så skal mødes forskelligt og begge anerkendes og støttes, hvor de nu er. Her spiller din egen personlighed naturligt også ind, og nogle gange skal drengene mødes på en anden måde, end du selv skal, og i forskellige situationer vil de reagere anderledes, end du selv ville - og det er rigtig svært at agere i.

Så hvordan opdrager man en 3årig. Det gør man med lydhørhed, accept, anerkendelse, ligeværdighed, respekt... Og naturligvis er der visse ting, som jeres dreng (drenge) skal lære - og her tænker jeg, ikke, at han skal hverken lokkes eller tvinges, men i stedet tages i hånden, guides og hjælpes, som en naturlig del af den hverdag, I har sammen og de ting, der nu engang skal laves:)

Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn & opdragelse - tydelige voksne giver trygge børn". Den er fyldt med praktiske eksempler og gode råd. Og jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Olívy - meget mere end bleskift

Olívy er et populært bleskifteprodukt blandt mange småbørnsfamilier, og siden 2015 har Olívy været med til at ændre danskernes puslevaner med produktet Olívy baby care – diaper change til forebyggelse af røde babynumser. Men faktisk er Olívy meget mere end bleskift. Det naturlige og skånsomme ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

10. december 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

Sur 2-årig

Hej Helen, Nu skriver jeg i desperation til dig igen :-) Vi er...

Læs hele brevet og Helens svar


5. december 2024 | Opdragelse | 2 år, 9 mdr.

Hård ved lillebror

Hej Helen Her går det efterhånden rigtig godt med at være blevet...

Læs hele brevet og Helens svar


22. november 2024 | Opdragelse | 3 år

Fysisk reagerende 3 årig

Kære Helen. Vi har en dreng på 3 år (blev 3 i oktober) der startede i...

Læs hele brevet og Helens svar


13. november 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

Konflikter - 3 år, 4 mdr.

Hej Helen. Jeg har en skøn dreng på 3 år og 4 mdr. Han er sød og kærlig,...

Læs hele brevet og Helens svar


26. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.

Sure morgener - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen. Tak for din brevkasse, som jeg nu endnu engang har brug for....

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.


Annonce