Brev:
Mælk, mad og søvn - 5 mdr.
26. oktober 2005
Alder:
5 mdr.
Mælk, mad og søvn - 5 mdr.
Kære Helen
Jeg har en søn på præcis fem måneder. Han er en stor dreng på knap 9 kilo og 70 cm, som er glad, livlig, storgrinende etc. Altså jeg synes, det virker som om, han trives.
Men for en måned siden startede en del mad-hurlumhej, idet han fandt ud af, at det med at amme pludselig ikke var så interessant længere. Han blev alt fra ked af det, fornærmet til decideret rasende, hvis jeg lagde ham til brystet til trods for, at han var så sulten, at savlet løb ud af munden. Men bryst? Nej tak...! Jeg må narre ham ved at vente til han næsten sover eller til at han er ved at gå til at sult. Det har enkelte gange taget 8 timer...
Sådan er det til dels stadig. Meget frustrerende.
Vi begyndte derfor at give ham grød, og da han er en sulten herre kom han hurtigt op på tre måltider om dagen. Risgrød med frugt morgen, grøntsagsmos (typisk kartoffel gulerod) samt lidt frugtmos til frokost og majsgrød evt. med frugtmos til aften. Han spiser ½-1½ dl ad gangen.
Han bliver som regel ammet tidlig morgen (5-6-7-tiden) og så igen ved 11 tiden før han skal sove formiddagslur, kl. 16 og klokken 19.30, når han kommer i seng. Ofte igen kl. 22-23 og så igen kl. 03-04. Der indimellem kommer hans tre faste måltider. Så han spiser jo ganske ofte?!
Han vil aldrig have bryst efter han har spist og bliver meget vred, hvis jeg prøver. Kun i forbindelse med, at han skal sove og kun i meget rolige omgivelser, hvilket betyder, at hvis vi går ud i løbet af dagen, så spiser (ammer) han bare ikke.
Nogle dage spiser han enormt meget, andre dage stort set ikke. Hvis han afviser noget, er det dog som regel brystet. Derfor går min bekymring frøst og fremmest på, om han får mælk nok?
Jeg laver hans grød på mælk, men kan på den måde får aller højest 1,5 dl i ham to gange dagligt. Det er svært at komme mælk i grøntsagerne uden at det bliver noget sjask, synes jeg. Jeg ammer ham vel i grunden en del, men ved jo ikke, hvor meget mælk han får på den måde. Og gælder den mælk for mad?
Han virker ofte skrupsulten kort tid efter en amning.
Han NÆGTER at tage flaske (også til min store frustration) og kan heller ikke drikke af hverken kop eller tudkop. Han bruger i øvrigt heller ikke sut.
Han vågner i øvrigt også en del om natten (3-4 gange) også efter dage, hvor han har spist enormt meget, så jeg tvivler på, det er sult?! Men måske tørst, fordi han ikke får nok at drikke om dagen?
Enkelte nætter kan han dog sagtens sove helt op til 6 timer ad gangen, men så er det fra 20-02. Aldrig derefter.
Mine spørgsmål er altså:
- Hvordan får jeg nok mælk i ham - helst om dagen?
- Kan jeg på nogen måde få ham til at acceptere flaske? (Tvang?!)
- Er amning stadig mad, eller er han for stor til at man kan regne det for mad - er det bare væske?
- Er han for lille til, at man kan "nægte" at amme ham efter midnat?
-Bør jeg opgive at amme, når han nu ikke er så meget for det? Eller er det egentlig ikke umuligt, når han ikke vil tage flaske.
Det frustrerer mig, at amningen skal være sådan en kamp, jeg føler, jeg nogle gange tvinger ham. Desuden ville jeg virkelig gerne have, han kunne sove bedre, idet han aldrig har sovet godt, og jeg har nu i fem måneder sovet typisk to timer ad gangen. Meget få gange fire timer...
Langt brev, mange spørgsmål. Håber du kan finde hoved og hale i det.
Venlig hilsen
Emils mor