Svar: Mælk, mad og søvn - 5 mdr.
26. oktober 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Emils mor
Tak for dit meget beskrivende brev. For at overskueliggøre tingene lidt, vil jeg svare på dine spørgsmål i den rækkefølge de kommer.
For det første må du et eller andet sted tro på at han er i stand til at regulere sit behov. Det er rigtigt at du ikke ved præcist hvor meget han får hos dig, men da han er en stor dreng og dermed lyder til at stortrives med din mælk, så må du gå ud fra at han får nok. En måde at vurdere det på kan være ved at se hvor mange tunge bleer han har. Hvis han tisser godt, så kommer der også noget ind.
De antal gange du ammer 7, 11, 16, 19.30, 22, 03 lyder fint og nok til at dække hans behov. Hvis han springer amningen over en enkelt gang, så sker der ikke noget ved dette, da du jo også laver hans grød på mælk.
Hvis du ønsker at øge hans mælkeindtag i løbet af dagen, så kan du naturligvis godt prøve med flaske. Der er ikke andet for end at blive ved og ved og det kan her være en fordel at det er far der prøver, fordi han ikke lugter af mælk eller forbindes med amning.
Prøv med forskellige typer flaskesutter, prøv med din egen mælk i flasken, så smagen er kendt, hold flaskesutten opad, så den kan ramme ganen, hvor sutterefleksen sidder, og hold med fingrene så langt ned om flasken, at du/far kan komme til at berøre jeres drengs kinder.
Alternativt er at give ham lit mælk på en lille kop eller hellere et lille snapseglas. Lad være med at hælde det ind, men lad ham lappe det i sig med tungen til at begynde med. Han er jo endnu ganske lille og det skallige læres.
Din dreng har stadig brug for mælken og den udgør en vigtig del af hans indtag. Først når han er omkring 9 mdr gammel, kan komælk og anden mad begynde at fylde mere i hans kost. Det er således ikke bare væske. Væske kan han derimod begynde at få som vand af et lille glas, gerne sammen med grød og mos.
Rent ernæringsmæssigt siger man at først efter 6 mdrs alderen har børn ikke behov for mælk om natten. Her vil de kunne tage deres behov i løbet af dagen. Nogle børn sover dog igennem før og andre først senere. Da din dreng tilsyneladende spiser godt om natten og hellere vil spise her end om dagen, så synes jeg at det vil være synd at nægte ham brystet. Prøv derfor at bibeholde natamning i hvert fald en måneds tid mere, for at se om han til den tid ikke er blevet bedre til at drikke af et lille glas og dermed også bedre kan få dækket sit mælkebhov om dagen.
Som du beskriver det så tvivler jeg på at det vil være en god løsning at droppe amningen. Jeg synes derfor ikke du skal opgive, mere tro på at han får hvad han har behov for og så lade ham spise, når det er muligt. Hvis det er når han er træt, så må det være sådan og du må prøve at lægge ham til lige før han f.eks. vågner helt op. Da han endnu ikke har lært sig at drikke af flaske eller kop/glas, så tvivler jeg på om han på nuværende tidspunkt vil kunne få sit behov dækket. Derfor synes jeg at du skal give amningen en chance og se om han ikke kan lære at drikke af et lille glas eller en flaske. På det tidspunkt kan I så vælge amningen fra.
Jeg kan godt forstå at du trænger til søvn. Måske skulle I netop prøve at udnytte at han gerne vil spise, når han er træt og derfor prøve med en flaske om natten. Hvis far kunne forsøge dette, så kunne du få sovet og jeres lille dreng fik lært sig teknikken.
Husk at det sikkert ikke lykkes første gang, men man skal ikke give op.
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske