Svar: D-vitamin og jerntilskud
13. juni 2022
Alder:
6 mdr.
Kære Mille
Jo da, det vil jeg gerne :)
Der er i 2020 kommet nye anbefalinger, og de er som følger:
Fødevarestyrelsen anbefaler, at børn får et dagligt tilskud af D-vitamin, fra de er 14 dage gamle, og indtil de fylder 4 år - og at alle over 4 år tager D-vitamin fra oktober til april, så børn over 4 år skal fortsætte med D-vitamintilskud i vinterhalvåret, som resten af familien. Det skyldes, at vi ikke får nok D-vitamin via vores mad, og at vi bor et sted, hvor vi heller ikke får særlig meget sollys.
Det er også sådan at til børn, der ernæres med modermælkserstatning, skal man være ekstra opmærksom. Børn, som får 800 ml eller mere dagligt af modermælkserstatning med 1.3 mikrogram D-vitamin pr 100 ml færdig blandet mme skal IKKE have d-vitamin tilskud i den periode, hvor de indtager 800 ml eller mere dagligt. Men børn som drikker mindre end 800 ml mme dagligt skal tilbydes et dagligt tilskud af D-dråber (10 mikrogram).
Det betyder at børn, som får flaske med modermælkserstatning, ofte starter med at få d-dråber, men i en periode kan de undvære disse, fordi de drikker mme nok, og i takt med at antallet af flasker og mælkemængden naturligt skrues ned, fordi at mængden af skemad og rigtig mad naturligt kommer til at fylde mere og mere, så vil de have behov for at få et dagligt d-vitamin tilskud igen.
Med hensyn til jerntilskud, så anbefales det, at barnets overgangskost er jernholdig:
- Det er godt at give kød eller fisk til de fleste måltider, og der bør varieres mellem forskellige typer kød og fisk. Giv også gerne indmad som f.eks. lever og hjerter.
- Det er godt at give barnet forskellige typer grød - forskellige typer gryn og mel, ligesom man gerne må variere med jernberigede færdiglavede grødprodukter.
- Frugt på grøden kan fremme optagelsen af jern, ligesom barnet gerne må få frugt i hånden til måltiderne.
- Brug af mme i grød og mos vil både energiberige, men vil også give barnet et ekstra tilskud af jern.
- Det er godt at variere mellem forskellige grøntsager, da grøntsager også indeholder C-vitamin, der øger jernoptaget.
- Æg må gerne gives som del af en varieret kost - æg gives hårdkogt eller som æggepandekage eller bruges i farsretter.
- Pålæg bør varieres, så barnet får en variation mellem kød, fisk og grøntsagspålæg.
Børn som er født præmaturt har et andet behov for jerntilskud, fordi de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Det samme gælder børn, som er født til tiden, men som har en fødselsvægt under 2500 gram. Disse børn starter ofte med jerntilskud 6 uger efter fødslen.
Håber dette hjælper jer lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske