Brev:
Putning 9 mdr. gammel
27. oktober 2005
Alder:
9 mdr.
Putning 9 mdr. gammel
Hej Helen
Jeg er mor til en dejlig dreng på ni måneder, glad og harmonisk og med masser gåpåmod. Siden jeg fik ham, har jeg fulgt lidt med her på siden og læst dine gode råd.
Rart at få bekræftet det man selv tænker og gør og så også ellers få en ny indgangsvinkel til tingene.
Her på det sidste har jeg skelet lidt til indlægene om putning, da min søn for tiden har svært ved at falde til ro når han bliver puttet om aftenen.
Jeg vil gerne have et indspark fra dig i den forbindelse.
Det handler om "den klassiske", at han efter godnatflasken og "Jeg ved en lærkerede" og lyset er slukket, rejser sig op i sengen, tumler rundt, græder når jeg prøver at gå ud for at give ham mulighed for uforstyrret at rode rundt, osv.
Han har sovet på sit eget værelse siden juni. Da han var spæd var han meget ked af at ligge i vuggen og sove, så han sov om natten hos os og om dagen ofte i bæresele hos os, eller i barnevognen.
Lidt efter lidt fik vi ham over i vuggen til natten, men falde i søvn uden at blive vugget lidt, har han aldrig været glad for, heller ikke i barnevognen.
Når han bliver puttet i sengen om aftenen, sidder jeg hos ham et kvarterstid og nusser ham lidt, indtil han falder i søvn.
Jeg har bevidst valgt at sidde hos ham, da jeg oplever det som en givende hyggestund for både ham og mig.
Hans dage går for tiden meget med at øve sig i at kravle og rejse sig op, hvilket han jo så tydeligvis også er fyldt op af når det bliver aften og puttetid. Jeg tænker også på hans alder og seperationsangst, at det måske handler om at det er svært at sige farvel til dagen og mor.
Når han nu er urolig lader jeg ham rejse sig og tumle rundt, hvorefter jeg putter ham ned i sengen igen, med et " du skal sove nu, godnat". Jeg bliver, som jeg plejer, siddende på værelset, så han kan mærke jeg er der og går jeg ud græder han som før nævt meget.
Er han meget ulykkelig tager jeg ham op og og trøster ham og putter ham så igen. Forsøger jeg at nusse og blidt vugge ham, protesterer han og ruller rundt igen.
Igår aftes tog det halvanden time med roden rundt, pluderen og gråd indtil han faldt om.
Jeg synes det er træls for ham at falde i søvn grædende og det er jo selvsagt også hårdt for mig. Det er, trods veninders trøstende og velmenende kommentar om "at mine børn har også grædt sig i søvn" og "det er en fase de skal igennem", ikke rart.
Han bliver puttet lidt over kl 20 og sover normalt fra ca 20.30 til kl 6.30 - 7.00, hvilket jo faktisk er flot.
I perioder er han vågen kort omkring kl 2.00 og har så også for nogle uger siden haft en periode, hvor han sov meget uroligt om natten pga. tænder (han har fået 6 af slagsen indenfor kort tid) og også drømme tror jeg
Om dagen sover han ca 2 timer om formidagen, en lille time om eftermidagen og igen en lille time før aftensmaden
Normal er det mig der putter om aftenen, da min kæreste har aftenarbejde, men seancen er den samme når han har en friaften og det er ham der bader og putter.
Hvad gør vi?
Jeg ved fra dine svar, at du er tilhænger af "se til metoden", er det den jeg skal køre igennem, eller skal jeg blive på værelset og lade ham tumle rundt og brokke sig indtil han falder i søvn?
Ser frem til et et svar fra dig.
Connie