Svar: Putning 9 mdr. gammel
27. oktober 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Connie
Tak for dit brev. Det glæder mig at du har kunne bruge tidligere svar. Det er nogle fine overvejelser du gør dig og det lyder bestemt som om du har tacklet det hele rigtig flot.
Hvorvidt "se-til-metoden" skal bruges her eller om du skal blive siddende afhænger lidt af, hvordan han reagerer. Man kan sige, at hvis det er for meget for ham at du nusser ham, så kan det godt være at det vil være godt at du går, for at komme tilbage efter få minutter. Han lærer på den måde at du stadig er der, selvom han ikke kan se dig, samtidig med at han lærer at sovetid nu engang er sovetid.
Man kan også tale for "se-til-metoden", hvis han oplever det som underholdning og 'nu skal vi lege' at du bliver siddende på værelset. Så er det også bedre at gå.
Omvendt kan det være rart for ham at du er der og sidder hos ham. Ikke nødvendigvis rører ved ham, altså ikke nusser ham, men måske bare giver ham en hånd at holde i eller bare sidder der, så han ved du er der. Nogle børn vil bedst falde til ro på denne måde og lægge sig til at sove stort set med det samme, hvor andre ikke vil kunne sove, hvis man er der. Det er vidt forskelligt.
Det er normalt for hans alder at rejse sig og tumle meget omkring. Netop omkring 9 mdr´s alderen begynder børnene at trække sig op ved ting og bevæge sig mere rundt, og det gør det ofte også i søvne, så man i en periode må ind til dem om natten og hjælpe dem med at blive lagt ned igen.
Problemet er nemlig at de er rigtig gode til at trække sig selv op at stå, men de har ofte svært ved at komme ned at ligge igen.
Derfor kan det være en god idé at du om dagen prøver at øve det at sætte sig ned, altså at du, når han trækker sig op og står ved tingene om dagen, stille og roligt hjælpes ned at sidde. Jo bedre han bliver til dette, jo bedre vil han også selv kunne klare det om aftenen og natten, hvor han er træt eller sover.
Sålænge han ikke helt mestrer det at blive lagt ned og finde ro, kan det være nødvendigt at hjælpe ham og her må du så naturligvis være der og tage dig af ham; men omvendt må du også prøve at gå fra ham og lade ham tumle omkring selv, når han kan finde ud af dette og han vil herefter sikkert godt kunne finde roen med "se-til-metoden".
Som du kan se er det altså en del af hans udvikling og der er lidt forskellige faser i selve denne fase og dermed ikke noget præcist svar - desværre:o) Du må derfor prøve at vurdere både hvor han er rent motorisk og hvor meget hjælp han har behov for her og også hvad han ellers ønsker - tryghed, berøring, eller som du selv skriver 'uforstyret mulighed for at rode rundt'.
Det er super flot at lægge sig til at sove på 15 minutter, når man kun er 9 mdr gammel og det er naturligvis vigtigt at bibeholde dette. Derfor en balance imellem at være koncekvent, men samtidig have forståelse for det udviklingstrin han går igennem.
Håber ovenstående var det indspark du kunne bruge og rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske