Brev:
Søvnproblemer for 15 mdr pige
26. oktober 2005
Alder:
15 mdr.
Søvnproblemer for 15 mdr pige
Jeg har en lille pige på knap 15 mrd. som har problemer med at sove om natten. Hun holdt op med at spise om natten, da hun var omkring 6 mrd. Selvom hun ikke længere spiser eller er sulten/tørstig om natten sover hun stadig ikke igennem. De sidste 4 mrd. er det blevet værre og værre med ikke at kunne sove.
En typisk nat for hende er nu, at hun bliver puttet ved 19.30 tiden (med de samme små ”ritualer” hver aften). Hun er altid glad og tilfreds under putningen. Så sover hun fint indtil 12–1 tiden, hvor hun vågner helt op. Hun falder sjældent i søvn igen før end ved 3 – 4 tiden, hvorefter hun igen vågner lidt før kl. 6.
Hun er ikke ked af det, idet hun vågner om natten, men hun gør meget opmærksom på, at hun er vågen (pludrer, rejser sig op o.lign.). Efter nogen tid bliver hun meget frustreret over ikke at kunne falde i søvn og bliver derfor meget ked af det.
På det tidspunkt tager vi hende gerne over i vores dobbeltseng, så hun kan putte sig ind til os – men det tager tit en time eller to at falde i søvn for hende alligevel.
Hun er efterhånden i så stort søvnunderskud, at hun bliver ked af det over små ting i løbet af dagen – og det er der jo ikke noget at sige til, for det er mange måneder siden hun sidst har haft bare en enkelt nat, hvor hun ikke har ligget vågen.
Vi har indtil videre - uden held – prøvet følgende:
-Lægge hende ind på hendes eget værelse
-Lade hende blive hele natten i hendes egen seng
-Give hende en stor portion vælling lige inden putning
-Give hende vand om natten
-Give hende mælk om natten
-Senere puttetid
-Skære ned på søvn i løbet af dagen (hun sover typisk 2 gange i løbet af dagen)
Som en lille bemærkning kan jeg sige, at Emilie er født 5 uger for tidligt, men at dette ikke har været årsag til nogen særlige komplikationer tidligere.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe hende til at kunne sove igennem – eller i hvert fald til at kunne falde i søvn igen, når hun vågner?
På forhånd mange tak for hjælpen
Mange venlige hilsner
fra Emilies mor