Svar: Søvnproblemer for 15 mdr pige
26. oktober 2005
Alder:
15 mdr.
Kære Emilies mor
Nogle børn begynder allerede i 12-18 mdr´s alderen at drømme mere end tidligere og kan dermed godt finde på at vågne om natten pga drømme. Spørgsmålet er derfor om jeres datters urolige søvn kan hænge sammen med drømme.
Hvis det er tilfældet, så kan man umiddelbart gøre to ting. Enten lade hende være og se om hun falder i søvn igen af sig selv - og det virker jo ikke hos jer - eller man kan prøve at reagere så hurtigt at barnet ikke når at vågne for meget, men i tid nok til at få hende til at sove videre igen.
Derudover må man også se på hendes søvnbehov generelt. Nogle børn vil i 15 mdr´s alderen kunne nøjes med en lur om dagen, andre vil fortsat have behov for to middagslure. Middagslurene bør ialt udgøre 2-3 timer og herefter kan barnet så sove om natten - måske 11-12 timer (dog ofte afbrudt at en tår vand). Husk nu at dette kun er vejledende og nogen sover mindre end dette.
Mit umiddelbare forslag er at I prøver at finde ud af, hvorfor hun vågner. Altså er hun bange og utryg, er hun tørstig/sulten, drømmer hun, vil hun underholdes eller hvad er der galt. I må have en idé om, hvad det er?
Hvis hun er bange, så kan det være en god idé at lade hende komme ind til jer. Måske kan hun ligge på en madras ved siden af jeres seng, så I kan give hende en beroligende hånd, når hun vågner og er urolig.
Hvis hun er sulten og tørstig, så må hun øges i madindtag i løbet af dagen og aftenen og vand kan hun tilbydes ved tørst.
Hvis hun drømmer, så prøv at få hende til ro inden hun vågner så meget op af drømmen, at hun har svært ved at falde til ro igen.
Hvis hun vil underholdes, så prøv at få hende stimuleret ekstra i løbet af dagen. Lad hende bruge sin krop så hun oplever fysisk træthed - tag hende f.eks. en tur med i svømmehallen, dans med hende til musik, lad hende kravle rundt på jer. Når man har bevæget sig fysisk så bliver kroppen træt på en anden måde.
Når I mener at vide hvad det drejer sig om, så skal I beslutte hvad I vil gøre ved dette. Og prøv så også at skabe lidt rutiner omkring dette. På samme måde, som I gør ved selve putningen, som jo fungere så fint. Altså når man vågner om natten, så sker der det og det - hvilket jo så kan være en tår vand, ind til mor og far, sove med lyset slukket og mor og far sover - der snakkes ikke. Eller når man vågner om natten, så sker der ikke noget - ingen snak, ingen underholdning, bare godnat og sov godt - alt efter hvorfor hun vågner.
Der findes forskellige bøger om emnet og nu ved jeg jo ikke hvilke principper I har for jeres børneopdragelse. I kunne evt. prøve at læse "godnat og sov godt" og se om I kan bruge noget af denne. I kan også prøve "The no-cry sleep solution", men den er på engelsk og ikke så konkret, som den anden.
Tilsidst vil jeg lige sige at I jo også kan prøve at få hende passet. På den måde kan du få en sammenhængende nattesøvn - det har du brug for - og måske ændrer det hele hendes vane, for når I ikke er der, så kan det alligevel ikke betale sig at vågne - det ses faktisk:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske