Svar: Afføring ved start på fast føde
26. oktober 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Signe
Det er normalt at der kan gå et par dage imellem afføringerne, når barnet begyndet på fast føde. Det er dog stadig begrænset, hvor meget skemad din datter får, - da hun er 6 mdr er mælken stadig hendes hovedindtag.
Børn der bliver ammet fuldt kan godt have lang tid imellem deres afføringer og det er helt normalt. Hyppigheden af afføring, når man både ammer og begynder på skemad kan således variere og 'det normale' er således bredt.
Jeg tænker dog at det kan være lidt for meget for Maries mave at give øllebrød og måske skulle du vente lidt med dette. I stedet kan du prøve med hirsegrød og herefter måske lidt havregrød. Du kan også bibeholde risgrøden og begynde at introducere lidt grøntsagsmos, således at du bibeholder risgrøden, som hun er glad for om formiddagen, og så prøver med lidt grøntsagsmos om aftenen og evt. laver den af de grøntsager I selv spiser.
Grøntsagsmos er med til at holde maven igang og det er heller ikke så sødt som grøden ofte er. Derfor kan det være godt at begynde med dette allerede nu.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske