Brev:
Urolig i nattetimerne - 4 mdr.
27. oktober 2005
Alder:
4 mdr.
Urolig i nattetimerne - 4 mdr.
Hej Helen
Min datter på 4 måneder har den sidste måneds tid sovet meget uroligt om natten. Nogle nætter vågner hun hver time og klynker, men kan falde i søvn igen, når hun får sutten. Andre gange er hun helt vågen, og jeg må amme hende for at få hende til at sove igen. Jeg har fået at vide, at det kan skyldes, at hun har brug for mere mad, så vi er begyndt at give hende en flaske midt nat og sent aften (jeg kan kun amme med det ene bryst og har derfor ikke mælk nok til hende), så vi er sikre på, at hun er mæt.
Men lige lidt hjælper det!
Hun har de sidste 4-5 dage grædt meget i søvne. Hun er svær at berolige igen, men er tydeligtvis ikke ordentligt vågen, de fleste gange har hun lukkede øjne. Men hun græder helt ulykkeligt, og jeg er ved at være fortvivlet over, at jeg ikke ved, hvad der foregår, og at jeg ikke får sovet om natten. Hun sover vel heller ikke specielt godt på den måde?
Vi er begyndt at putte hende ved 20-tiden om aftenen, men hun vågner konsekvent ca. 30-40 minutter senere, hvorefter vi giver mad. Hun falder i søvn igen, men vågner med korte mellemrum (nogle gange kun 5-10 minutter) indtil ved 23-tiden, hvor hun falder "ordentligt" i søvn. Herefter går der som regel en times tid, så er hun vågen igen/klynker/græder.
Vi er begyndt på skemad i går, så vi håber jo på, at det med tiden vil få en effekt.
Hvorfor græder hun så meget i søvne?
Og hvorfor vågner hun hele tiden?
Det samme sker også, når hun sover i løbet af dagen. Her må jeg ud til barnevognen og køre med den for at få hende til at falde i søvn igen.
Om dagen er hun glad, nysgerrig og opmærksom. Hun er begyndt at spise mindre, hvilket jeg har læst er meget almindeligt i den alder (det er tydeligt, at hun har meget svært ved at koncentrere sig om at spise - ligger bare og griner og følger med i alt).
Håber, du har nogle gode råd til, hvordan vi hjælper hende til at sove.
Hilsen Louise