Svar: Urolig i nattetimerne - 4 mdr.
27. oktober 2005
Alder:
4 mdr.
Kære Louise
Jeg kan godt forstå at du synes det er svært i øjeblikket. Det er bestemt heller ikke rart for hverken dig eller din datter at skulle undvære sin søvn, - vi har alle brug for sammenhængende søvn uanset alder:o)
Jeg kan til dels godt give dig ret i at din datter måske ikke spiser så meget i øjeblikket, fordi hun er for ukoncentreret og har travlt med alt muligt andet; men samtidig tror jeg dog også det er vigtigt at hun tilbydes mad nok for at kunne sove godt.
Det tager naturligvis lidt til at få hende ind i en rytme og få hende lært at spise med ske. Men netop 4 mdr´s alderen er en fin alder så småt at begynde med lidt mere fast struktur for dagen, hvad angår søvn og måltider.
Du må således gerne begynde at skæve lidt til klokken, når du putter, giver mad osv. En god søvn om dagen er vigtig for en god søvn om natten. Tingene hænger sammen:o)
Jeg synes det er flot at du ammer, og du skal naturligvis bibeholde dette. Jeg vil dog foreslå at du eftermader hende, altså supplerer hende med lidt ekstra mælk efter amning i løbet af dagen og ikke flere gange om natten. Hvis hun får for meget mad om natten, skal tarmene også nedbryde dette, hvilket kan give ekstra uro i maven og dermed urolig søvn. Det er også anderledes for hende at skulle nedbryde erstatningen i forhold til modermælken.
Jeg foreslår derfor amning/flaske om dagen, faste tidpunkter for lure og evt grød/mos en gang dagligt, som I allerede er begyndt på. Dog fortsat I det små, da hun ikke er ældre end hun er og pas på med ikke at proppe hende med for meget vælling - en flaske dagligt er nok i starten og i alderen 4--6 mdr, bør hun max få 2 flasker vælling dagligt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst/flaske
Formiddag: Bryst/flaske
Frokost: Grød evt. med lidt frugtmos og evt. bryst eller flaske efterfølgende
Eftermiddag: Bryst/flaske
Sen efermiddag: Evt. bryst/flaske
Aften: Vælling
Sen aften: Bryst/flaske
Nat: Evt. bryst/flaske
Som du kan se bliver det til mange måltider i løbet af en dag, der hvor jeg skriver evt. kan det springes over. Når hun bliver ældre og kan spise skemad to gange dagligt, så kan du give hende grøntsagsmos aften (grøntsager som I selv skal have til aftensmad) og vællingen kan så flyttes til sen aften.
Med hensyn til søvn, så har hun behov for at sove 3 gange i løbet af dagen. En lur formiddag, efter frokost og sen eftermiddag. Prøv derfor at passe dette ind imellem måltiderne for dagen, så det kommer til at passe til jeres rytme.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske