Svar: Mad om natten + diverse
27. oktober 2005
Alder:
1 mdr.
Kære Lone
Først velkommen til min side og tillykke med din lille dreng. Dernæst tak for dine roser. Det er sødt af dig at rose min side.
Der er flere ting i det du skriver, men jeg vil prøve at besvare dine spørgsmål så kort og præcist som muligt:o)
Det er naturligt for et barn på 7 uger at sove med forskelligt interval, således at der nogle gange går 1½-3 timer imellem amningerne og andre gange sover han 4 timer, måske mere, som f.eks. om aftenen.
Man kan sige at det kunne være hensigtsmæssigt for jer alle hvis hans lange søvnstræk lå fra sen aften og hen på morgenstunden, således at han måske sov fra kl 23 til 04, fordi du på den måde også ville få lidt sammenhængende søvn.
Som det er nu, bliver du vækket kort tid efter at du er faldet i søvn og det er rigtig hårdt.
Du har ret i at der kan være en sammenhæng imellem den korte tid han sutter og det at han ikke sover så lange træk, eller får uro i maven. Samtidig er det dog også sådan, at han skal have lov til at die hos dig og netop spise kortvarrigt, fordi han derved får den tørslukkende vandholdige mælk. Han behøver således ikke være sulten, hver gang han er ved brystet, han kan også være tørstig. Derfor kan 1½ time være okay:o)
Jeg vil foreslå dig at du bibeholde amningen til natten kl 19-19.30 og putter ham derefter som nu. Men når klokken så er 22.30-23.00 så tilbyder du ham mælk igen. Han kan godt spise igen 3 timer efter sidste amning og på den måde får du ham fyldt godt op til natten, således at du også selv får nogle sammenhængende timer inden han vågner igen.
Hvis han har afføring i bleen er du nødt til at skifte ham, og så er lidt lys og et andet rum jo nødvendigt, men ellers skal du bare lade ham sove. Måske kan du ligge ned og amme ham i sengen eller måske sidde i din seng med ham?
Om dagen skal du prøve som du hele tiden har gjort - tilbyde brystet, lade ham spise det ham vil, og er det kun den ene side, så accepter dette. Hvis han vokser og tager på som han skal så får han jo hvad han har behov for:o)
Med hensyn til rytme, så kan man godt forsøge at skabe lidt rytme allerede fra 8 uger, men det vil stadig være meget på barnets præmisser. De fleste børn skal være omkrng 4 mdr. før man kan strække måltiderne lidt og se lidt mere til klokken og skabe mere faste tider - efter min mening:o) Det betyder dog ikke at du skal amme uafbrudt og hele tiden, selvfølgelig er der amning og tørst, men der er jo også behov for kontakt og nærhed, eller måske hjælp til at blive skærmet og finde ro.
Med hensyn til Kamillé og sukkervand, så behøves dette ikke som tilskud til amning eller modermælkserstatning. Hvis din dreng dier kortvarrigt, så får han vandholdig mælk hos dig, som slukker tørsten. Det er dog også sådan at mange forældre oplever at det giver ro i maven med lidt sukkervand og sukker virker også smertestillende på nyfødte. Ønsker du at give ham sukkervand eller kamillete, bør det dog være begrænset, måske max 20 ml dagligt. Mere burde umiddelbart ikke være nødvendigt.
I stedet kan du give ham lidt mavemassage. Brug to fingre og masser i cirkler i uretsretning og med lidt olie omkring navlen. Fold også en stofble så den er ca 15 cm i bredden og stryg den lun, vikle den om hans mave uden på tøjet og pak ham i dynen. Gå også med ham på armen, så han ligger med sin mave på din underarm og lad ham ligge på maven på jeres brystkasse. Det kan også skabe ro i maven.
Med hensyn til Fennikel, så er det sådan at det indeholder meget nitrat. Nitratrige grøntsager bør ikke gives til børn i 4-6 måneders alderen og efter 6 mdr´s alderen bør det som tommelfingerregel kun udgøre en tiendedel af mosen. Hvis nitratrige grøntsager indgår i mosen i større mængde, bør den kun serveres for barnet en gang i mellem, fx med ca. 14 dages mellemrum.
Jeg stiller derfor spørgsmålstegn ved om det er hensigtsmæssigt at du giver din søn Fennikel te - du skal i hvert fald være sikker på at det ikke indeholder nitrat.
Med hensyn til at forudlave modermælkserstatning, så er det korrekt at sundhedsstyrelsen har udsendt nye retningslinier vedr. dette. Anbefalingerne lyder:
"For at mindske infektionsrisikoen anbefales det, at forældrene kun fremstiller én flaske ad gangen. Anbefalingen gælder for præmature børn, børn med lav fødselsvægt og børn med medfødte immunddefekter i den tid, de udelukkende får flaskeernæring og for mature børn i deres første 2 levemåneder" (Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, sst. 2005)
Det vil altså sige, at hvis din dreng er født til tiden og i øvrigt er rask, så gælder reglen kun i hans første 2 levemåneder - I er således snart ovre denne nye anbefaling og derfor ville jeg tage det helt roligt, hvis jeg var jer.
Desuden så anbefales det at koge vand og have dette stående i køleskabet, for at lune dette til passende temperatur, inden pulveret kommer i og mælken gives. Så det er ikke så besværligt, selvom det andet naturligvis er nemmere. Alternativt kan man bruge brik og er man på tur, er det helt i orden at lægge brikken under dynen ved barnet og give den med denne temperatur.
Med hensyn til afføring, så lyder det okay med afføring hver 2-3 dag, når han både ammes og får erstatning. Afføringen kan variere meget og det vigtigste er jo at han ikke har ondt eller problemer med at komme af med afføringen. Det er jo også derfor at I har søgt zoneterapeut:o) Hvis han virker til at have forstoppelse, må du forsøge med lidt laktulose. Det kan også hjælpe at lave lidt bengymnastik med ham, cykle lidt med hans ben og hjælpe ham til at bøje benene op mod maven, når han ligger på puslebordet, så han bedre kan komme af med afføringen der.
Håber ovenstående hjælper dig videre og rigtig meget held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske