Svar: Pasning - 12 mdr.
28. oktober 2005
Alder:
12 mdr.
Kære mor
Jeg kan godt forstå at du er i syv sind og har svært ved at vurdere hvorvidt tingene er okay eller ej. Problemet er, at jeg jo godt som fagperson kan sidde på samme måde som dig, som mor, og sige at det burde være sådan og sådan, eller kan I ikke prøve at tale med hende om dit og dat - det der betyder noget i sidste ende er dog, hvordan du føler i dit hjerte.
Det skal derfor nok afgøres af din/jeres fornemmelse - er det her godt for min søn. Nogle gange kan alt virke fint i det ydre, der kan være gode pædagogiske principper, økonomiske midler og god hygiejne, der kan også være venlighed og alligevel føler man som forældre at det er forkert. Jeg tror derfor altid det er meget vigtigt at lytte til sit hjerte.
Du beskriver en dagplejer som er sød og glad for din dreng og at de allerede har en tilknytning. Hun tager dem i musikalsk legestue og du oplever at han udvikler sig og trives. Du oplever hende god og kærlig i forhold til hendes egne børn, at hun holder af din dreng og at hendes egne børn og din dreng virker velfungerende.
Af negative sider (som jeg ser det) beskriver du at hun selv har 6 børn, hvoraf nogle er så gamle at de er i skole, men dog tilstede i løbet af dagen. Derudover passer hun din dreng og forventer at passe 2 mere til november. Det er 1 person til 9 børn. Det lyder hårdt og jeg kan derfor godt forstå at hun er 'presset' - økonomisk, tidsmæssigt, pladsmæssigt. Spørgsmålet er derfor om I kan leve med dette, når jeres dreng er glad og hun er glad for ham?
At hun netop er 'presset' gør jo også at der ikke er samme overskud til at gå op i maden og det derfor er lettest at stikke jeres dreng en mariekiks. De økonomiske midler er naturligt ikke store og derfor er situationen som den er. Hvis I har bedre råd og hvis det kunne lade sig gøre uden at fornærme hende, så kunne det være en idé at I tog en pose frugt med en gang imellem, eller noget andet, og der skulle så være nok til alle børn.
Det er naturligvis utilfredsstillende at hendes mand har passet jeres dreng uden at I ved det. Det er klart at hun nogle gange kan have et ærinde, som tandlægebesøg eller lignende, hvor en anden må passe børnene, men I skal som forældre vide dette på forhånd. Det må I kunne snakke med hende om.
Med hensyn til søvnen, så vil de fleste børn der begynder pasning, stille og roligt blive kørt ind i en rytme, hvor de sover på samme tid som de andre børn. Både fordi det er mest praktisk for den der passer, men på sigt er det også hensigtsmæssigt at børnene sover på samme tid og leger sammen, når de er vågne. Det skal dog ske stille og roligt og ikke ødelægge barnets i øvrigt så godt rytme.
Med den alder han har vil de fleste børn kunne klare sig med to lure, men netop samtidig med at han får nye indtryg og starter pasning, bliver han jo også mere træt, så han lige nu og her, vil have behov for at sove mere. Jeg tror dog det vil ændre sig i løbet af de næste måneder.
Sygdom kan ikke undgåes. Alle børn som begynder pasning ude, bliver syge. Det er uanset om det er i institution eller i dagpleje, så får de nye infektioner med hjem. Det er klart at den hygiejniske standard ikke gør det bedre og heller ikke hvis jeres dreng har astmatisk bronkitis, men undgå infektioner er næsten umuligt.
Jeg synes som I at der mangler, ro, rytme og overskud og som situationen er, lyder det ikke til at være muligt at ændre på dette. Derfor skal I vurdere om den tilknytning der er imellem dagplejer og jeres dreng er nok til at opveje dette. Måske i en periode, indtil I har fundet et bedre alternativ. Hvis I laver en positivliste og en negativliste, så kan det måske hjælpe jer til at se hvor meget der er godt i forhold til skidt, for sådan som I beskriver det her, lyder det som om at der er flere negative sider end positive?
Jeg kan se at I bor i udlandet og jeg kender ikke så meget til pasningsmulighederne hvor I bor. Jeg ved dog at det kan være svært at få plads til sit barn, at der er flere dagplejepladser end indtitutionspladser, men hvordan man bliver skrevet op og det hele forløber, ved jeg desværre ikke. Jeg ved dog at der også findes integrerede institutioner, hvor børnene kan passes fra de er 0-6 år og jeg tænker at det på sigt måske kunne være en mulighed for jer.
Hvis I kunne skrive jeres dreng op til en institution, hvor han så ikke ville skulle skifte sted, når han først var startet, så kunne I måske lade ham blive hvor han er nu, da han er glad for dette og så håbe at I fik en plads i institution i 2006, når de ældste børn kommer i skole og der dermed kommer nye pladser. I Danmark sker dette allerede i april/maj måned, fordi de ofte begynder i skolefritidsordning før de begynder i skole.
At finde en anden privat pasning er svært. Det kræver at I kender nogen, som kender nogen. Hvis I er glade for dagpleje fremfor institution, så kunne I også prøve at undersøge mulighederne for kommunal dagpleje, da man må gå ud fra at der så er lidt opsyn med stedet og et krav om hvor mange børn man må tage sig af, hvor meget plads der skal være, osv.
Jeg ved ikke om ovenstående hjælper jer videre, men det er i hvert fald lidt af mine tanker. Rigtig meget held og lykke fremover:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske