Svar: Antal ml ved udmalkning + d-dråber
29. oktober 2005
Alder:
1 mdr.
Kære Lone
Med hensyn til D-dråber, så er det vigtigt at din søn får disse, da det forebygger rakitis (engelsk syge). Normalt får vi D-vitamin gennem sollys, men da spædbørn ikke må komme i solen og da vi går den mørke tid i møde, så skal han have dem.
Da han tilsyneladende reagerer på D-vitamin opslemmet i kokusolie skal du prøve at købe den anden type D-vitamin som ikke er opslemmet i kokus. Det kan du få. Prøv at spørge på apoteket. Det kan gøre en forskel. Nogle børn reagerer på kokusolien, andre har det bedre med dette, det er forskelligt, men du kan altså godt få en anden type D-vitamin. Jeg anbefaler derfor at du fortsætter med D-vitamin, men skifter til en anden type uden kokusolie.
Du kan godt give din søn udmalket modermælk, hvis du synes dette er bedre for jer begge. Det vil dog stadig være godt at han kommer til brystet, da han stimulerer brystet bedre end malkemaskinen gør og dermed er bedre til at holde mælkeproduktionen igang. Det er højst sandynligt at han får samme antal ml som du malker ud, han får sikkert også lidt mere, netop fordi han stimulerer brystet bedre end malkemaskinen.
Samtidig skal du også være opmærksom på at få givet ham den 'fede' mælk som ligger sidst i måltidet, da den ligger tungere i maven og giver ham mere ro. Hvis du oplever at du har meget mælk og han slipper efter kort tid, så kunne det derfor være en fordel at du malker lidt ud før du lægger ham til, så han får ro i maven. På den måde vil mælken heller ikke sprøjte så hurtigt ud og han vil måske derved kunne spise længere tid hos dig. Har han så brug for ekstra, så kan han få det du malkede ud til at begynde med, som en tørstslukker, da det er mere vandholdigt. Det er sandsynligt at han bedre vil kunne få den 'fede' mælk ud end malkemaskinen vil kunne.
Hvidtøl eller maltøl er et gammelt husmoderråd for at fremme modermælken og det er i orden at drikke en dagligt, men ikke mere. Et glas om formiddagen og et glas om aftenen. Du kan også købe ammete, som du kan drikke i løbet af dagen. Det skulle også hjælpe og det kan købes hos Matas og i forskellige helsekost forretninger.
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske