Svar: Knokler rundt i sengen
30. oktober 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Juca
Nu ved jeg ikke hvor gamle dine tvillinger er, men jeg går ud fra at de er omkring 6 mdr.
Det er derfor en balance imellem at bibeholde de godt sovevaner de allerede har fået og samtidig give dem den tryghed, de måske beder om.
Jeg foreslår at I lader jeres dreng mosle rundt alene. Han er urolig, men ikke ked at det og når han er så mobil som han er, skal han nok få vendt og drejet sig til en stilling, hvor han finder roen. Jeg synes dog samtidig at I skal vise jer en gang imellem og før han evt. bliver ulykkelig. Ikke komme så tit, at han ligger og venter på at I kommer, men samtidig nå at komme før han bliver ked af det, hvis han ikke selv kan få vendt sig i en stilling der giver ham ro.
Bryd derfor ikke ind, men lad ham selv prøve at finde roen; hjælp ham før han bliver for ked af det, hvis han ikke selv kan finde en god stilling at sove i.
Risikoen for vuggedød og anbefalingerne om ikke at sove på maven gælder så længe barnet ikke selv kan vende sig selv. Men det lyder jo som om at jeres dreng er rigtig god tiil at bevæge sig og derfor sker der umiddelbart ikke noget vad at han falder i søvn på maven. Jeg synes dog ikke at han skal sove på maven hele natten, men lad ham bare lægge sig til at sove på maven, hvis han gerne vil det og så gå ind og læg ham i en mere behagelig stilling, når han sover tungt nok til at I kan gøre det.
Fortsat held og lykke med dem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske