Svar: Kan baby regulere sit mad-behov?
31. oktober 2005
Alder:
5 mdr.
Kære Emils mor
Når børn ammes, ved man ikke hvor meget mælk barnet får, men må gå ud fra at hvis barnet tisser godt og tager på i vægt, så får det hvad det har behov for og dermed er i stand til at regulere sit eget behov.
Du skriver her at Emil ikke har taget på, hvorfor det tyder på at han endnu ikke har helt fornemmelse for hvad det vil sige at være sulten, mæt, tørstig og få slukket tørsten. Du skriver også at han nu ammes ca 3 gange dagligt mod de tidligere (fra dit tidligere brev) 6 gange. Det er klart at dette gør en forskel og da hans mælkebehov fortsat er stort, må du derfor øge hans indtag via grød, mos, mælk af glas/kop/flaske når han afviser amningen.
Som du beskriver ham, kan han således ikke selv regulere sit behov og du må sikre ham mælk ved at tilbyde det på anden vis, f.eks. når I er i byen, hvor han har svært ved at koncentrere sig.
At du kan malke ca 150 ml på få minutter lyder rigtig godt. Mælkemængden kan dog variere i løbet af dagen og derfor kan der f.eks. være mere om morgenen end om aftenen. Ammes Emil 3 gange dagligt får han måske 500 ml hos dig, det er svært at vide. Men når han vejer 9 kg, bør han så også indtage noget mere mælk, dette dog gennem grød/mos osv. som ovenfor beskrevet. Husk at energitætte hans mad med lidt ekstra fedtstof.
Vægten kan i en kort periode godt stagnere lidt og det ses netop ofte hos de lidt 'store' babyer synes jeg. Det kan derfor godt være at du kan få lidt ro i sindet. Hvis jeg var dig ville jeg kontakte lægen og få en lægelig vurdering af, hvad der for din dreng vil være okay i indtag.
Umiddelbart lyder han jo til at være helt fin og trives rigtig godt. I skal bare være sikre på at han vokser som han skal og gør han det, så er det jo i orden.
Når I er hos mormor kan han så ikke drikke mælk af et lille bæger eller du kan lægge dig på sengen og prøve at amme ham der, hvor der er mest ro? Så amning hele dagen ikke springes over.
Med hensyn til øl, så er det sådan at det du indtager går i blodbanen og så længe du har en promille i blodet, så er den også i mælken. At drikke øl, vin eller andet er derfor ikke hensigtsmæssigt, når man ammer. En mørk nisseøl kan accepteres da alkoholdelen er lille og her må man max drikke 1 daglig.
Håber du finder ud af noget og via egen læge kan få lidt ro i sindet. Det er nemmere at vurdere, når man såtr med Emil i hænderne end via en brevkasse:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske