Brev:
Forstoppet
2. november 2005
Alder:
4 mdr.
Forstoppet
Hej Helen
Vores 4½ måned gamle datter har problemer med at komme af med afføringen.
Hun vejede 2200 gram/46 cm ved fødslen 14 dage før termin fastsat ved scanning. Hun var helt fiks og færdig, og der var ingen komplikationer trods størrelsen. (Jeg er selv 156 cm). I dag er hun 6400 gram/60 cm.
Vi forsøger med mavemassage, fodmassage og fortynding af mme. De sidste par uger har jeg givet lidt mos af frugt og grønsager hver dag som smagsprøver. Et par gange har hun fået en flaske majsvælling. Hun har god appetit og spiser ca 800-1000 ml pr dag + smagsprøver.
Afføringen kommer sjældent af sig selv, og hvis den gør, er det som en lille grøn klump efter et par dage. Så ved vi at der er noget på vej, og kan hjælpe hende med resten. Resten, er 10-15 cm kit-agtig, grøn pølse og til sidst en masse blødt og gulligt.
Hun fik fra starten suppleret med mme. Første par uger Nutramigen siden NAN1 og nu grøn allomin. Jeg ammede 10 uger. I perioder på nogle dage var det ikke nødvendigt at supplere med mme.
I starten var der afføring i næsten hver ble. Fra uge 3-4 begyndte forstoppelsen. Vi prøvede Laktulose i 4 uger uden effekt andet end prutter og ekstrem oppustethed.
I uge 8 blev vi indlagt til observation i en uge, da vi endnu ikke havde god kontakt til hende. Hun fik lavet EEG og kigget i øjnene. Der er intet galt. Også anatomisk er alt i orden. Vi tillagde den dårlige kontakt, at hun var generet af den megen luft. Laktulose-dosen blev øget hvilket resulterede i voldsomme grædeture. Jeg bad derfor om en anden behandling.
De anbefalede grøn allomin som fremtidig mme, og den indeklemte afføring blev løsnet med nogle breve Movicol.
Behandlingsplanen var grøn allomin og ¼ brev Movicol pr. dag.
¼ brev Movicol hjalp en uges tid. Så blev hun igen forstoppet.
Fra sygehuset anbefalede de os at se tiden an.
Et par gange har vi givet hende ½ brev som heller ikke har hjulpet. Jeg har ikke lyst til at øge dosen, eller i det hele taget anvende Movicolen. Jeg har bare en ide om, at den er vanedannende. Den indeholder jo også citronsyre og kan det ikke skade en lille mave med alt det sure. Der er jo også citronsyre i allominen.
Det virker ikke som om, der er, eller har været noget i vejen med fordøjelsen. Derimod virker det for os, som om hun er i stand til at holde afføringen tilbage. Det kommer jo fint, når vi hjælper hende.
Hun er ellers en meget glad og aktiv baby, der snakker, ruller, leger og er meget opmærksom. Vi har fået en super god kontakt. Hun sover fint. Ca. 15 timer i døgnet.
Hun er næsten konstant i bevægelse. Vifter med armene og vil helst sidde eller endnu bedre stå på mors og fars skød. Bevægelserne er til tider meget spjættende.
Puha, det var en lang smøre.
Mit spørgsmål er:
Det er tydeligt at hun strammer godt sammen i den lille numse. Kan det være pga. anspændthed at hun ikke kan komme af med det?
Hvis det er, hvordan kan vi så hjælpe hende?
Tina